Menu
    English

    Carla Gomes Coronel

    alumnus Master Begeleidingskunde

    “Ik werkte als teamleider in een verpleeghuis toen ik voelde dat ik stilstond. Ik wist dat er meer in mij zat. De gesprekken met medewerkers en teams gaven mij energie. Daar wilde ik meer mee doen. In 2017 had ik de master Begeleidingskunde al gezien, maar toen was het niet het juiste moment."

    Waarom ik voor een master koos

    In 2021 luisterde ik tijdens een wandeling naar een podcast van Michael Pilarczyk – Leef je mooiste leven – en herinnerde me de opleiding weer. Op de website van Hogeschool Rotterdam las ik een interview met begeleidingskundige Wendy da Conceição. Haar verhaal inspireerde me zó dat ik haar benaderde. Dat gesprek gaf het laatste zetje: ik schreef me in.

    Je leert lagen afpellen, patronen herkennen en onderzoeken zonder direct naar oplossingen te grijpen. Je leert écht luisteren, vanuit meerdere perspectieven kijken én reflecteren.

    Carla Gomes Coronel

    Hoe betaalde ik mijn master

    De opleiding wordt niet door de overheid gefinancierd waardoor het collegegeld hoog is. In 2017 hield dat me tegen. In 2021 besloot ik dat ik er toch voor wilde gaan en vroeg via DUO een Levenlanglerenkrediet aan. De master bleek een kantelpunt voor mij; het heeft me veranderd als professional én als mens. Je leert lagen afpellen, patronen herkennen en onderzoeken zonder direct naar oplossingen te grijpen. Je leert écht luisteren, vanuit meerdere perspectieven kijken én reflecteren.

    Een nieuwe start

    Vanaf lesdag één stond ik anders in mijn werk. Een van de filosofen die me raakte was Hannah Arendt, vooral haar idee over ‘nataliteit’: dat je in je leven meerdere ‘geboortes’ doormaakt door keuzes en ontwikkelingen. Zo voelde deze master voor mij; als een nieuwe start.

    De master bracht mij in beweging

    Tijdens de opleiding ben ik dan ook drie keer van functie gewisseld omdat ik naar mijn gevoel leerde te luisteren. De opleiding bracht me letterlijk in beweging. Ik ging van teamleider naar kwaliteitsmedewerker en daarna naar teammanager in het ziekenhuis waar ik ook mijn afstudeeronderzoek deed. 

    Praktijkonderzoek

    Ik onderzocht wat de samenwerking soms in de weg zat. Waarom hadden poliklinieken bijvoorbeeld verschillende werkwijzen? Daarbij merkte ik hoe bepalend taal is en hoe betekenisvol een goed gesprek kan zijn. Door beelden en symbolen te gebruiken ontstond ruimte om met elkaar verder te kijken. We gingen ook in op wat mensen voelen en ervaren. Daardoor werd voor mij duidelijk hoe complex het zorgsysteem is en hoe weerbarstig samenwerking in de zorg kan zijn. 

    Zoeken naar balans

    De opleiding vroeg soms veel: balans zoeken tussen werk, studie en privé en jezelf blijven tegenkomen. Maar ik keek elke maandag uit naar de les. De diversiteit in de groep - van begin dertig tot begin zestig - was zó waardevol. We onderzochten samen, leerden reflecteren en werkten met ervaringsgerichte werkvormen die ik direct kon toepassen. Doordat ik uit mijn comfortzone werd gehaald, ging ik het vak echt doorléven. 

    Wat leverde het op?

    Was de investering het waard? Voor mij absoluut. Ik ben dichter bij mezelf gekomen, bewuster in mijn keuzes en zekerder in mijn rol. Ik wil mijn eigen praktijk starten als begeleidingskundige: een spannende volgende stap. 

    Onderzoek de financiele mogelijkheden

    Tegen mensen die twijfelen door het kostenplaatje zeg ik: onderzoek je mogelijkheden, zoals DUO of je werkgever. Als je wilt leren hoe je in onze complexe maatschappij betekenis kunt geven door te vertragen en verdiepen, dan is dit een investering in jezelf die je je leven lang meeneemt.

    Terug naar hr.nl/masters

    Inloggen