Menu
    English

    Studeren met ADHD: ‘Het voelt soms alsof je steeds je diagnose moet bewijzen’

    Plannen, zelfredzaamheid en structuur; daar draait het om in het hoger onderwijs. Maar wat als je brein juist daar moeite mee heeft? Dan heb je een hogeschool nodig die achter je staat en docenten die je begrijpen, vindt Danique (24). De vierdejaarsstudent Leisure & Events Management wil met haar afstudeeronderzoek laten zien dat meer begrip voor ADHD begint bij een eerlijk gesprek tussen studenten en docenten.

    Gewoon een beetje druk, toch? 

    "ADHD'ers? Zijn die niet gewoon een beetje druk? Of ongemotiveerd? Iedereen heeft tegenwoordig wel iets, toch?" Dat de samenleving dit soort vooroordelen heeft, is al vervelend genoeg. Maar als je als student met ADHD ook merkt dat sommige docenten je niet écht begrijpen, dan voel je je er soms behoorlijk alleen voor staan, weet Danique. Na bijna vier jaar studeren kan de student genoeg situaties opnoemen die haar dat gevoel gaven. Zoals die keer dat haar decaan akkoord gaf voor een versoepelde aanwezigheidsplicht, maar haar docent daar niks van wist - en haar alsnog een onvoldoende gaf vanwege de gemiste lessen. "Wat ik merk, is dat de communicatie tussen het decanaat en docenten soms niet goed loopt. Daardoor komt het regelmatig voor dat ik zelf steeds opnieuw moet uitleggen wat mijn situatie is. Het voelt dan alsof ik telkens moet bewijzen dat mijn diagnose echt impact heeft, dat ik écht wel wil, maar dat het me niet altijd lukt." 

    Extra drempels

    Steeds voor jezelf op moeten komen is een last op de toch al volle schouders van studenten met ADHD, vindt Danique. "Studeren zelf is voor 'ons' al lastig. Het hele schoolsysteem is gebaseerd op zaken waar ADHD'ers doorgaans moeite mee hebben: zelfstandigheid, zelfsturing, structuur, en deadlines. En dan heb ik het nog niet eens over de fysieke ruimtes vol prikkels. Als daar dan óók nog eens al die extra drempels bij komen om de hulp te krijgen die ik nodig heb, is dat gewoon te veel." 

    'Waarom lukt het een ander wel?' 

    Studenten met ADHD kunnen via het decanaat allerlei extra ondersteuningsmogelijkheden krijgen. Denk aan extra tentamentijd en versoepeling van aanwezigheidsplicht. Ook is er het keuzevak 'Studeren met ADHD'. "Mijn decaan heeft me erg geholpen. En sommige docenten denken ook echt met me mee. Mijn afstudeerbegeleider bijvoorbeeld vraagt wat voor mij werkt en wat ik nodig heb. Dat helpt enorm,” vertelt Danique. “Er zijn ook docenten die minder bekend zijn met ADHD. Als ik dan uitleg dat ik ergens moeite mee heb, hoor ik weleens: ‘Maar waarom lukt het andere studenten dan wél?’" 

    Meer kennis 

    Danique zou graag zien dat er meer kennis komt over ADHD in het hoger onderwijs. “Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat zo’n tachtig procent van de mensen met ADHD in hun leven ook te maken krijgt met andere mentale klachten, zoals een angststoornis of depressie. Dat lijkt me waardevolle kennis voor docenten, omdat het kan helpen om studenten beter te begrijpen en te begeleiden.” 

    In gesprek 

    Die wens om meer begrip en kennis te creëren, vormt ook de drijfveer achter Danique’s afstudeeronderzoek. Op 12 juni organiseert ze een bijeenkomst waarbij zo’n twintig à dertig docenten en studenten met ADHD met elkaar in gesprek gaan over studeren met ADHD. "Het event is absoluut niet bedoeld om docenten te bashen, maar om op een open manier van elkaar te leren en samen naar oplossingen te zoeken", vertelt Danique. Ze hoopt dat de inzichten uit het gesprek niet alleen blijven hangen in goede bedoelingen, maar ook hun weg vinden naar het klaslokaal. Bijvoorbeeld in de vorm van meer ruimte, flexibiliteit en ondersteuning voor studenten met ADHD. 

    Milder 

    Dat (zelf)kennis, begrip en empathie de sleutel tot verandering is, weet Danique als geen ander. Door haar onderzoek leert ze veel over het brein van mensen met ADHD, ook dat van haarzelf. "Vroeger kon ik zó boos op mezelf worden als een opdracht niet wilde lukken, of als ik extra tijd nodig had. Ik heb vaak huilend van frustratie en wanhoop achter m'n laptop gezeten. Nu ik me zo heb verdiept in ADHD, ben ik veel milder voor mezelf geworden. En precies dat is wat ik ook in het onderwijs wil terugzien: minder oordeel, meer begrip." 

    Herken je je in dit verhaal en heb je hulp nodig? Of speelt er iets anders in je leven dat invloed heeft op je studie? Weet dat je terecht kan bij de afdeling Studentenwelzijn.

    🎓 Studeren met ADHD: herken jij de chaos? 

    Ben je student met ADHD óf docent die graag meer wil leren over studeren met ADHD? Kom dan naar het interactieve event Studeren met ADHD: herken jij de chaos? 

    📅 Datum: 12 juni 
    🕒 Tijd: 15.00–16.30 uur 
    📍 Locatie: Hogeschool Rotterdam – Museumpark, lokaal L03.238 
    ➡️  De toegang is gratis, maar meld je van tevoren wel even aan 

    De bijeenkomst begint met een korte uitleg over hoe ADHD werkt, welke stigma’s er spelen en welke uitdagingen daarbij komen kijken. Daarna volgt een open gesprek over studeren met ADHD. 
    Het doel? Meer wederzijds begrip én praktische handvatten voor docenten om studenten met ADHD beter te ondersteunen. 

    Studying with ADHD: ‘Sometimes it feels like you constantly have to prove your diagnosis’

    Planning, self-reliance, and structure: that’s what higher education is all about. But what if your brain struggles with exactly those things? Then you need a university of applied sciences that supports you and teachers who understand you, says Danique (24). The fourth-year Leisure & Events Management student wants to use her graduation research to show that more understanding of ADHD starts with an honest conversation between students and teachers.

    Just a bit hyper, right?

    “People with ADHD? Aren’t they just a bit hyper? Or unmotivated? Doesn’t everyone have a diagnosis these days?” These kinds of societal prejudices are frustrating enough. But when you’re a student with ADHD and you notice that some teachers don’t truly understand you, it can feel very isolating, Danique knows. After nearly four years of studying, she can list plenty of situations that made her feel that way. Like the time her dean approved a flexible attendance requirement, but her teacher wasn’t informed and  gave her a failing grade for missed classes. “What I’ve noticed is that communication between the dean’s office and teachers sometimes doesn’t go well. As a result, I often have to explain my situation over and over again. It feels like I constantly have to prove that my diagnosis really has an impact, that I truly want to succeed, but that it’s not always easy for me.”

    Extra hurdles

    Having to constantly advocate for yourself is a burden on the already full shoulders of students with ADHD, Danique believes. “Studying is already challenging for ‘us.’ The entire education system is based on things that people with ADHD typically struggle with: independence, self-direction, structure, and deadlines. And that’s not even mentioning the overstimulating physical environments. When you add all the extra hurdles just to get the help you need, it becomes too much.”

    ‘Why can others do it?’

    Students with ADHD can access various support options through the dean’s office, such as extra exam time and relaxed attendance requirements. There’s also an elective course called ‘Studying with ADHD.’ “My dean has been a great help. And some teachers really try to support me. My graduation supervisor, for example, asks what works for me and what I need. That helps a lot,” Danique says. “But there are also teachers who are less familiar with ADHD. When I explain that I’m struggling with something, I sometimes hear: ‘But why can other students do it?’”

    More awareness

    Danique would like to see more awareness about ADHD in higher education. “Many people don’t know that about 80% of people with ADHD also experience other mental health issues during their lives, such as anxiety disorders or depression. That seems like valuable knowledge for teachers, as it can help them better understand and support students.”

    Starting the conversation

    That desire to create more understanding and awareness is also the driving force behind Danique’s graduation research. On June 12, she’s organizing an event where about twenty to thirty students with ADHD and teachers will engage in a conversation about studying with ADHD. “The event is absolutely not meant to bash teachers, but to learn from each other in an open way and to find solutions together,” Danique explains. She hopes the insights from the conversation won’t just remain good intentions but will also make their way into the classroom. For example, in the form of more flexibility, space, and support for students with ADHD.

    More compassion

    Danique knows better than anyone that (self-)knowledge, understanding, and empathy are the keys to change. Through her research, she’s learning a lot about the ADHD brain — including her own. “I used to get so angry at myself when I couldn’t complete an assignment or needed extra time. I’ve often sat crying in frustration and despair behind my laptop. Now that I’ve learned so much about ADHD, I’ve become much more compassionate with myself. And that’s exactly what I want to see reflected in education: less judgment, more understanding.”

    Do you recognize yourself in this story and need help? Or is something else affecting your studies? Know that you can always reach out to the Student Welfare advisors.