Menu
    English

    Lotte over haar coming-out, queer-zijn en het belang van inclusie in het onderwijs

    'Het is iets wat mij, mij maakt'

    Voor Lotte, student Marketing of Social Business aan Hogeschool Rotterdam, is haar queer-zijn een belangrijk onderdeel van wie ze is. Toch voelde ze zich lange tijd gedwongen om een deel van zichzelf verborgen te houden. In dit portret vertelt ze openhartig over haar coming-out, het belang van veiligheid en erkenning, en haar ervaringen op de hogeschool.

    Geen eenmalig moment

    Drie jaar geleden kwam Lotte uit de kast. Eerst bij haar beste vrienden. “Ik was toen nog in een relatie met een man en identificeerde me als biseksueel. Toen ik het vertelde, was het geen big deal. Mijn vrienden hadden het eigenlijk al verwacht en steunden me meteen. Nog steeds.”

    Haar coming out was geen eenmalig moment, vertelt Lotte. “Ik gaf daarvoor al subtiele hints. Pas toen het uitging met mijn ex, realiseerde ik me: ik ben queer, niet bi.” Dat besef bracht ook de behoefte met zich mee om eerlijk te zijn tegen haar familie.

    De reacties binnen de familie liepen uiteen. “De één reageerde enthousiast, de ander minder. Er was een periode waarin ik weer terug de kast in ging. Ik kon niet volledig mezelf zijn. En dat voelde heel benauwend. Als ik ergens ben, wil ik daar helemaal kunnen zijn. Niet half. Mijn queer-zijn is iets wat mij, mij maakt. Ik kan niet functioneren in een omgeving waar ik me moet inhouden.”

    Ervaring als queer student op de hogeschool

    Ook op de hogeschool merkt Lotte dat mensen soms aannames doen. “Omdat je het aan mij niet direct kunt zien, stoppen mensen me vaak in het hokje ‘hetero’. Toch heb ik nooit ervaren dat mensen me anders behandelen.”

    Ze benadrukt dat haar seksualiteit niet haar persoonlijkheid bepaalt. “Ik ben gewoon Lotte. Waar ik op val, zegt niks over mijn karakter.”

    In de klas van Lotte ervaart ze de ruimte om zichzelf te zijn.  Die open houding ziet ze ook terug in hoe een docent van haar wordt benaderd. “Hij is openlijk homo, maar wordt door onze klas behandeld zoals hij is: als docent, als persoon. Niet als ‘die gay docent’. Dat geeft me rust. In onze klas boeit het niemand of je gay bent of niet. Je bent gewoon jezelf, en je seksualiteit doet er niet toe in hoe je behandeld wordt. Zo zou het overal moeten zijn.”

    Niet één keer, maar het hele jaar werken aan acceptatie

    Hoewel Lotte zelf geen negatieve ervaringen heeft gehad op Hogeschool Rotterdam, weet ze dat anderen dat wel hebben. “Ik heb geluk met mijn klas. Die staat meer open dan andere groepen. Maar ik hoor verhalen van medestudenten die zich níet veilig of geaccepteerd voelen. En dat raakt me.”

    Volgens Lotte is het belangrijk dat onderwijsinstellingen meer doen dan alleen op Paarse Vrijdag stilstaan bij inclusie. “Laat het niet bij één moment in het jaar. Organiseer het hele jaar door activiteiten of colleges over onderwerpen als queer-zijn, racisme, discriminatie en cultuur. Niet alleen voor studenten, ook voor docenten. Veel mensen buiten de community vinden dat overdreven, maar ik vind dat we juist méér bewustwording moeten creëren.”

    Ook je verhaal delen op INCLUDED?

    We helpen je graag bij het realiseren van je verhaal. Dat kan op verschillende manieren. Neem contact op met de redactie via included@hr.nl.

    Inloggen