Menu
    English

    Leven tussen culturen: een gesprek over identiteit en je thuis voelen

    Bi-culturele ervaringen van een student en docent

    Wat betekent het om tussen culturen te leven? Hoe vind je je plek als je identiteit gevormd is door verschillende achtergronden, verwachtingen en ervaringen? Ishana (26), student én ondernemer, en Cheryl, docent Social Work en schrijver, delen hun persoonlijke verhalen over trots, taal, twijfel en thuiskomen.

    For English scroll down

    De studentenredactie ging in gesprek met mensen voor wie een biculturele achtergrond vanzelfsprekend is. Zoals Ishana, student Social Work, en Cheryl, docent binnen dezelfde opleiding. Beiden dragen zowel de Surinaams-Hindostaanse als de Nederlandse cultuur met zich mee, en delen openhartig hoe dat hun blik op de wereld, en op zichzelf, beïnvloedt.

    Zoveel mensen, zoveel achtergronden

    Nederland telt ruim 4,7 miljoen mensen met een migratieachtergrond. Ook Rotterdam is een stad waarin culturele diversiteit alledaags is. Meer dan de helft van de inwoners heeft wortels buiten Nederland. Binnen INCLUDED zien we die rijkdom ook terug, met teamleden van onder andere Turkse, Indonesische, Surinaamse en Kaapverdische afkomst.

    Cultuur speelt een belangrijke rol in hoe je jezelf vormt. Maar opgroeien met meerdere invloeden kan ook vragen oproepen. Wat hoort bij jou? Wat geef je door? En wat als je weinig weet van (een deel van) je achtergrond? Over deze zoektocht naar identiteit, verbinding en balans spraken we met Cheryl en Ishana.

    ‘Het voelt soms alsof ik twee levens tegelijk leef’


    Ishana, student Social Work

    Ishana (26) is student Social Work, jonge ondernemer én student van het leven, zoals ze het zelf omschrijft. “Het leven bestaat op zichzelf al uit cursussen, modules en toetsen,” zegt ze. “En die zijn vaak net zo leerzaam als wat je op school krijgt.” In die persoonlijke leerschool speelt cultuur een grote rol, net als haar interesse in holistisch welzijn. Sinds 2016 helpt ze mensen tot rust te komen via massagetherapie, een vakgebied waarin ontspanning centraal staat.

    Opgroeien tussen verschillende culturen

    Ze groeide op met invloeden uit de Surinaamse, Hindostaanse en Nederlandse cultuur. De Nederlandse normen en waarden kreeg ze vooral van buitenaf mee. En dat botste soms met wat er thuis van haar werd verwacht. “Ik heb dat als best wel conflicterend ervaren,” vertelt Ishana. “De Nederlandse cultuur is erg uitgesproken. Binnen de Hindostaanse cultuur werd me juist vaak geleerd om me terug te trekken en rustig te blijven. Als kind merkte ik in Nederlandse omgevingen dat ik weinig had aan wat ik van thuis had meegekregen.”

    Rijker mens

    Inmiddels kijkt Ishana met trots naar haar achtergrond. “Heel veel culturen hebben mij gevormd. Dat maakt mijn identiteit rijk, maar de zoektocht naar wie ik ben, was allesbehalve eenvoudig.” Ze ging die zoektocht actief aan, onder andere via ervaringen buiten het formele onderwijs. Naschoolse activiteiten als zingen, rappen, theater, striptekenen en techniek gaven haar de ruimte om zichzelf te ontdekken. “Al die ervaringen hebben me gevormd en maken me rijker als mens.”

    Miss India Holland

    Een keerpunt kwam toen Ishana meedeed aan de verkiezing Miss India Holland. Voor het eerst ontmoette ze mensen buiten haar gezin die haar culturele achtergrond deelden. “Dat was nieuw voor me. Daar voelde ik verbinding en herkenning.” Die ervaring wakkerde haar trots aan. Tegenwoordig zoekt de student bewust de verbinding met haar roots, via muziek, dans en film. Haar interesse in Sranantongo en Sarnámi groeit. Tegelijk merkt Ishana dat het niet beheersen van die talen zorgt voor afstand. “Als ik later kinderen krijg, wil ik ze die talen kunnen leren. Dat vind ik belangrijk.”

    'Het voelt soms alsof ik twee levens tegelijk leef'

    Ishana voelt zich vooral thuis binnen de Hindostaanse cultuur. Ze waardeert de spiritualiteit en gastvrijheid, maar ook de kracht en expressie die ze herkent in andere culturen. “De lef en pit van de Surinaamse cultuur spreken me aan, net als de nuchterheid van de Nederlandse. Maar ik voel me ook thuis bij de Caribische, Kaapverdiaanse en Marokkaanse cultuur, vooral vanwege de warmte en humor.”

    Toch is het niet altijd makkelijk om je tussen meerdere werelden te bewegen. “Het voelt soms alsof ik twee levens tegelijk leef, en dat kost veel energie,” zegt ze. “Als leraren, decanen of mentoren zouden weten hoeveel er dagelijks in mij omgaat, zou er misschien meer begrip zijn.”

    Thuis op veel verschillende plekken

    Ishana voelt zich vooral thuis binnen de Hindostaanse cultuur. Ze waardeert de spiritualiteit en gastvrijheid, maar ook de kracht en expressie die ze herkent in andere culturen. “De lef en het pit van de Surinaamse cultuur spreken me aan, net als de nuchterheid van de Nederlandse. Maar ik voel me ook thuis bij de Caribische, Kaapverdiaanse en Marokkaanse cultuur, vooral vanwege de warmte en humor.”

    In de toekomst wil Ishana naar India reizen om daar een diepere connectie te maken met die kant van haar afkomst. “Als ik in de spiegel kijk, zie ik een meisje uit India. In Nederland lijk ik niet op de mensen om me heen. Ik kijk ernaar uit om in een omgeving te zijn waar dat anders is.”

    ‘Ik maak mijn eigen thuis’

    Cheryl is docent Social Work aan Hogeschool Rotterdam, maar dat is slechts één van de vele rollen die zij vervult. “Ik ben een moeder, een partner, een dochter, een zus, een tante en een vriendin.” Die verschillende rollen kleuren haar dagelijks leven, net als haar culturele achtergrond.

    Ze groeide op in een klein dorp in Nederland, in de jaren 80 en 90. In haar omgeving waren weinig mensen van kleur. Als kind stond ze daar niet bewust bij stil. “Ik merkte het verschil pas toen anderen het benoemden. Toen werd me verteld dat ik een andere huidskleur had dan de rest van de klas.”

    Een gevoel van afstand

    Thuis werd Nederlands gesproken. Cheryl begrijpt Sranantongo, maar spreekt het niet vloeiend. “Ik vond dat vroeger geen probleem, maar merk nu dat andere Hindostanen het vreemd vinden.” In Suriname wordt ze daardoor vaak als buitenstaander behandeld. In India lijkt ze juist op te gaan in de menigte, tot mensen haar naam horen.

    Die ervaringen hebben sporen nagelaten. “Op plekken waar ik dacht me thuis te voelen, voel ik me soms juist níet thuis.” Ook binnen de Hindostaanse cultuur ervaart ze dat als dubbel. “Aan de ene kant voel ik me verbonden, aan de andere kant doe ik vaak dingen die niet standaard zijn binnen die cultuur."

    Tradities herdefiniëren

    In plaats van zich aan te passen, kiest Cheryl ervoor om zelf haar eigen thuis te creëren. “Ik leer mijn kinderen over de Hindoestaanse, Surinaamse en Nederlandse cultuur. Zo ontstaan nieuwe tradities, door elementen uit verschillende werelden samen te brengen.”

    Dat creatieve samengaan van culturen ziet ze als een kracht. “Het mooie aan bicultureel zijn is dat je zelf vorm kunt geven aan je identiteit. Ik neem dingen mee uit mijn geloof en mijn cultuur, en voeg die samen in de zoektocht naar wie ik ben.”

    Tegelijk blijft het zoeken. “Wat mensen zich vaak niet realiseren, is hoe moeilijk het kan zijn om je plek te vinden als je tussen culturen leeft. Je moet het zelf uitvinden, en dat kost energie.”

    Een stem geven aan wat niet vanzelf spreekt

    Om die zoektocht woorden te geven, schreef Cheryl de roman De Verstikking. Het boek draait om een hoofdpersonage dat anders denkt en iets anders wil dan wat haar omgeving van haar verwacht. “Het is een verhaal over familie en cultuur, over hoe het voelt als je niet voldoet aan de standaard binnen je gemeenschap.”

    Met haar boek hoopt ze ruimte te maken voor gesprekken over verwachting, vrijheid en culturele identiteit.



    Life within two cultures

    Bi-cultural experiences of students and teachers

    The student editors talked to teachers and students about life within two or more cultures. For example, we spoke with Ishana, a student at Social Work, and Cheryl, a Social Work teacher.

    More than 4.7 million people with a migration background live in the Netherlands. These figures include both first and second-generation migrants. A huge number of people in the Netherlands are bi-cultural, which means that there are influences from two cultures.
    Rotterdam is a multicultural city with people of many origins, more than 50% of the Rotterdammers have a migration background. Many grow up within multiple cultures such as the Indonesian culture and the Dutch culture.
    There are also many bi-cultural people within the INCLUDED team, from Turkish to Cape Verdean culture and much more.

    Your culture has a huge influence on your identity and is also a large part of that identity for many. Growing up in multiple cultures, this quest can be extremely difficult, especially if you know very little about the cultures you grew up with. In addition, culture always changes, just like your identity and there is always a search for who you are. We talked about this with Ishana and Cheryl, both happen to share the Surinamese-Hindustani culture and also the Dutch culture.

    The Story of Ishana

    Ishana is 26, a young entrepreneur, and is now in her final year of Social Work training. In addition to being a student at RUAS, she is also a 'student of life', "life itself already consists of metaphorical courses, modules, and tests from which I learn a lot". According to Ishana, this also includes knowledge about cultures and holistic well-being and vitality. Since 2016 she has been helping people to relax through massage therapy. Relaxation is an important aspect of her work as an entrepreneur.

    She was brought up with the Surinamese, Hindustani, and Dutch cultures, but mainly received the Dutch culture from outside. “I experienced this as quite conflicting since the expectations at home were often very different from those in Dutch culture. When I was a child in an environment with many Dutch people, I noticed that the norms and values that I had inherited from home were of little use to me. The Dutch culture is very outspoken, but within the Hindustani culture I was often told to withdraw and keep calm.” said Ishana.

    Now she experiences her culture as very rich because she has received something from many different cultures. “Many cultures have shaped me.”
    She also indicates that it was really hard for her to figure out who she was. To find out who she is, non-formal education has made a lot of contributions, such as after-school activities in primary school such as singing, rapping, theatre, cartoon drawing, engineering, you name it. All these experiences make her much richer.

    Especially when she participated in the Miss India Holland beauty pageant, she met many people who shared her culture with her. Before that, she didn't have very many people around her who shared her culture with her, except her family.

    She is now much prouder of her culture, reconnecting with her culture through music and dance, and film, among other things. Her interest in the languages is growing more and more and she also notices that the fact that she does not have Sranantongo and Sarnámi (the Hindustani language) creates a distance between her culture and herself. Especially when she looks at her future, she wants to be a mother and wants to teach her children the languages.

    Which culture do you feel most at home with?

    “I especially feel at home within the Hindustani culture and especially find the piece of spirituality that is interwoven in the culture very beautiful. And yet also with the guts, spirit, and assertiveness of the Surinamese culture and the sobriety of the Dutch culture. In addition, I feel most at home with cultures that are hospitable and have humor, that's how I experience the Hindustani culture. The Cape Verdean culture, the Caribbean culture, and the Moroccan culture also make me feel very much at home because of the hospitality.”

    In the future, she would like to go to India to connect with that side of her culture. She especially looks forward to being surrounded by people who look like her, an experience she doesn't really have in the Netherlands. She has a stronger connection with India than with Suriname because when she looks in the mirror, she sees a girl from India.

    “It sometimes feels like I'm living two lives at once and that takes a lot of energy. I think if people like teachers, deans, and mentors only knew how much was going on in me on a daily basis there would be a lot more understanding.

    The Story of Cheryl

    Cheryl is a teacher at RUAS, and she also has many other roles in life: “I am a mother, a partner, a daughter, a sister, an aunt, and a friend. She grew up in a small village in the Netherlands in the 80s and 90s, there weren't many people of color around her. She didn't notice the difference then until other people mentioned that she has a different skin color than the rest of the class.

    At home, she always spoke Dutch and can understand but did not speak the Sranantongo. She now notices that other Hindustani find this very strange, while it was not a problem for her at first, it seems to be a problem for others. As a result, she is often treated as a foreigner in Suriname, while in India she notices that people don't see the difference until they hear her name.

    The experiences she had then ensured that she does not experience that in places where she thought she felt at home. The feeling she gets within the Hindustani culture is a bit contradictory because on the one hand, she feels at home but on the other hand, she often does things that are not standard within the culture.

    So, she makes her own home, and she teaches her children about the Hindustani, Surinamese, and Dutch cultures. By doing this, she makes new traditions by applying different elements from the cultures.

    She thinks the great thing about being bi-cultural is that you can compose yourself and your culture, so she takes things from her faith and culture into the search for herself. A less beautiful side is that people often do not realize how difficult it is for people who are bi-cultural, because it is very difficult to find your place within your culture.

    She wrote a book about this, 'de verstikking'. A book about families and culture, because the main character wants to do something different and thinks differently than what is expected from her culture. In the book, you can read experiences that are not always seen as standard within the culture, and this makes for an interesting book about culture and expectations. Read more about this in the tip of the week.

    Inloggen