Menu
    English

    Wat is moslimdiscriminatie en wat betekent het voor het onderwijs?

    Een opmerking over je hoofddoek. Een grap over terrorisme. Een vraag of je ‘gedwongen’ bent om te vasten. Voor moslims zijn dit geen kleine dingen, maar signalen die zich opstapelen tot een gevoel van uitsluiting. Dat uitsluiten of anders behandelen heet ook wel moslimdiscriminatie. Het is geen nieuw fenomeen, maar een groeiend probleem in Nederland. Onderzoek laat zien dat moslims vaker te maken krijgen met discriminatie. Hoe ziet dat eruit, en wat betekent het voor studenten aan onze hogeschool?

    Islamofobie of moslimdiscriminatie is het buitensluiten of ongelijk behandelen van mensen vanwege hun islamitische geloof, of zelfs het uiten van haat tegen hen. Moslims worden hierbij vaak afgeschilderd op basis van vooroordelen.

    Van werk tot woning

    Volgens onderzoek van het Bureau van de Europese Unie voor de Grondrechten ervaart 55 procent van de Nederlandse moslims discriminatie op basis van hun geloof. Het College voor de Rechten van de Mens toont in haar onderzoek dat moslims discriminatie ervaren bij het zoeken van werk of een woning, door hun Arabische achternaam. 

    Het Nederlandse Regioplan-onderzoek laat zien dat moslimdiscriminatie naar voren komt in media, politiek en onderwijs. Het onderzoek laat ook zien dat negatieve aannames over moslims vaak onbesproken blijven, waardoor ze steeds vaker terugkomen en genormaliseerd raken. Volgens het Nederlandse Regioplan zijn negatieve uitspraken over moslims zo gewoon geworden dat ze vaak niet als discriminatie worden herkend. Vooral moslims van jongere generaties hebben hierdoor vaak het gevoel niet als volwaardig te worden gezien.

    “Ik heb ooit de vraag gekregen of ik werd gedwongen om een hoofddoek te dragen.”

    Studenten aan het woord

    Uit de Nederlands Moslims Enquête (NME) blijkt dat negatieve opmerkingen over moslims ook onder studenten veel voorkomen. Zo geeft vijftien procent van de moslimstudenten aan nare opmerkingen van medestudenten te krijgen over hun religieuze identiteit. Twintig procent hoort dergelijke opmerkingen zelfs van docenten.

    Deze vooroordelen hebben concrete gevolgen voor het dagelijks leven van studenten. Een studente uitte haar frustratie over aannames rond het dragen van een hoofddoek: “Ik heb ooit de vraag gekregen of ik werd gedwongen om een hoofddoek te dragen.” Ze legt uit dat zulke opmerkingen vervelend zijn, omdat het suggereert dat haar keuze niet vrijwillig is. “Ik denk dat mensen vaak niet beseffen hoe schadelijk zulke opmerkingen kunnen zijn.”

    Een andere student benadrukt dat generalisaties over moslims te vaak voorkomen. “Soms heb ik het gevoel dat ik me moet verantwoorden voor de acties van anderen. Mensen scheren alle moslims over één kam.”

    Moslimdiscriminatie (h)erkennen

    Voor studenten is het belangrijk dat moslimdiscriminatie wordt herkend en dat duidelijk wordt hoe het zich kan uiten. Als we dit samen bespreekbaar maken, ontstaat er ruimte voor begrip en voor een schoolomgeving waar iedereen zich gezien en geaccepteerd voelt.

    Bij Hogeschool Rotterdam zetten verschillende initiatieven zich hiervoor in. INCLUDED is daar een voorbeeld van. We bouwen aan een community waarin studenten hun verhalen kunnen delen en nieuwe perspectieven een plek krijgen. Door ervaringen zichtbaar te maken en kennis te delen, wordt het makkelijker om racisme, discriminatie en uitsluiting te herkennen en bespreekbaar te maken.

    Het erkennen van discriminatie is een belangrijke stap richting verandering. Het helpt om ervaringen van moslimstudenten serieus te nemen en samen te werken aan meer veiligheid en inclusie op school. Zo dragen we bij aan een leeromgeving waar iedereen zich thuis kan voelen.

    Hulp nodig?

    Herken je je in dit verhaal en heb je hulp nodig? Of speelt er iets anders in je leven dat invloed heeft op je studie? Weet dat je terecht kan bij de afdeling Studentenwelzijn

    English version

    Inloggen