Postdoc-Voucher project Rob van der Willigen

Designing neural networks through sensory ecology

Creating 010, CMI & het Programma voor AI & Ethiek trekken gezamenlijk op om de digitale transitie van de HR op het gebied van Big Data & AI te intensiveren en te versnellen. Een belangrijk uitgangspunt is het uitrollen van een Hub in de vorm van een Livinglab. Binnen deze vraag gestuurde context is het "Prometheus lab" ingericht en in gebruik genomen.

Prometheus is gehuisvest bij CMI, met als primair doel de seminatie van AI-datatechnologie. Daarbij staat centraal het creëren van waardevolle, betrouwbare inzichten verkregen op basis van het implementeren van Pre-trained Deep Learning Neural Networks met behulp van standaard HPC Gaming-PCs. Het streven is om "custom datasets" duurzaam en verantwoord te benutten door implementatie van state-of-the-art Machine learning (ML) datatechnologie; zodanig dat dit geen negatieve percussies heeft voor onze burgerlijke vrijheden.

Tijdens een lunchlezing op vrijdag 25 februari van 12.00 tot 13.00 uur zal de oprichter van Prometheus – Rob van der Willigen (Data Scientist bij het programma AI & Ethiek / Hoofddocent CMI) – verslag doen van de uitkomsten van zijn Postdoc-Voucher project: "Designing Neural Networks (NNs) through Sensory Ecology". Het onderzoekt richt zich op het probleem dat het maanden of zelfs jaren tijd in beslag kan nemen om NNs succesvol te trainen waarbij enorme grote datasets nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan zoiets als gezichtsherkenning of spellingscorrectie van geschreven taal. Door gebruikmaking van heuristische informatie verwerkende principes zoals Transfer Learning & Sparse Coding (afgekeken van de biologie) moet het mogelijk zijn om Deep Learning te optimaliseren. Zodanig dat Deep Learning eenvoudiger is toe te passen, sneller verloopt en de hoeveelheid benodigde data aanzienlijk kan worden gereduceerd.

Een tweetal publicaties zijn voorgelegd ter peer-review: (1) "On the nature of Language Processing in Monkeys & Humans" en (2) "On the Visual Ontogenesis of Depth Perception in the Owl". De uitkomsten en maatschappelijke implicaties ervan zullen worden besproken in termen van hoe Machine Learning technologie is toegepast op basis van Sensor Ecology principes.

Tenslotte zal worden ingegaan welke horden er moeten worden genomen om Machine Learning technieken een standaard onderdeel te laten zijn binnen het curriculum van HR-bachelor studenten en hun docenten. Uitgangspunt is een getrapte benadering van Duider / Toepasser / Expert niveaus. Prometheus vormt zo een laagdrempelige Hub zodat wanneer je enige kennis van AI hebt op Duidersniveau je jezelf verder kunt ontwikkelen tot Toepasser. Op deze wijze kunnen studenten & docenten proefondervindelijk AI leren benutten voor minoren, afstuderen en/of praktijkgericht onderzoek.