Hackastory: Robots in de zorg

Een manier voor aantrekkelijk en inspirerend onderwijs

Hoe krijgen we studenten zo ver dat ze zelfs hun vrije tijd opgeven voor onderwijs? Misschien is het een utopie. Het weerhoudt Hogeschool Rotterdam niet van het verkennen van innovaties in het onderwijs. Zo bedachten ze bij CMI ‘de hackastory’.

Wat is een hackastory?

Het instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) organiseert regelmatig een hackathon. Tijdens deze tweedaagse bijeenkomst werken verschillende disciplines aan technische innovaties, met als inzet een prototype. Op de tweede dag bepaalt een jury welke creatieve oplossing de meeste potentie heeft.

De hackastory voegt aan de hackaton een verhaal toe; het combineert techniek met communicatie. Met de hackastory gaat een prototype tot de verbeelding spreken en het idee leven. Zo kunnen de bedachte ideeën van maatschappelijk waarde zijn en blijven ze niet hangen in de ontwerpfase.

Een voorbeeld?

De zorg heeft behoefte aan betaalbare innovatieve toepassingen. Daarom stond eind mei 2020 tijdens de allereerste hackastory van CMI de ‘zorgrobot’ centraal. Uitgenodigd waren docenten en studenten van de disciplines communicatie, design, ICT, techniek en zorg. De opdracht: bedenk met elkaar een betaalbare en sociale robot die voor een simpele maar ook originele oplossing zorgdraagt.

Rob Zoeteweij, docent Creative Media & Game Technology aan Hogeschool Rotterdam, nam het initiatief voor dit vraagstuk. Hij schetste de studenten de maatschappelijke context. Bij hun ontwerp en verhaal moesten ze letten op:

• De betaalbaarheid van de robot.
  • Het uiterlijk van de robot. (Maw: moet deze op een mens lijken of moet die gelijkenis juist vermeden worden?)

Vervolgens gingen de gemengd samengestelde teams aan de slag.

Het resultaat?

The Battle of the Robots werd een groot succes. De betreffende opleidingen werkten zonder voorbehoud mee en expertise en kennis werden uitgewisseld. De combinatie van zorg, communicatie en techniek leverde prachtige ontwerpen en verhalen op. Maar vooral: veel enthousiasme na afloop over het samenwerken en de opgebouwde nieuwe contacten. “Stom dat je dat niet meer doet,” luidde een reactie. “Dit is echt een heel mooie manier van netwerken,” aldus een ander. “Ik heb met zo veel andere mensen gesproken en weet daarom nu ook beter wat ik aan een ander heb.”

Conclusie: voor herhaling vatbaar.