Deze werkvorm gebruik je voor: samenwerken kennis verwerven
> 45 minuten |
Online | Offline |
(On)begeleid |
(A)Synchroon |
Klas |
Stap 1
Verdeel de klas in groepen (van max.4) per subthema. Elk subthema krijgt een powerpoint slide toegewezen waar een groep aan gaat werken.
Stap 2
Elke groep zoekt wetenschappelijke artikelen, rapporten en relevante bronnen en zetten de links in de notities in powerpoint.
Stap 3
De groep verwerkt gezamenlijk de bevindingen tot een visuele presentatie (poster).
Stap 4
Organiseer (een digitale) postermarkt: groepen presenteren hun poster en lichten deze toe aan klas.
Stap 5
Bezoekers stellen vragen en noteren inzichten.
Stap 6
Reflecteer plenair op gedeelde kennis en bronkwaliteit.
Praktische vragen
Geef criteria voor academische bronnen (peer-reviewed, recent) en een checklist. Laat groepen bronnen vooraf goedkeuren.
Koppel thema’s aan groepsinteresses via loting of keuze, met mix van niveaus per groep. Zorg voor overlappende thema’s zodat vergelijkingen mogelijk zijn.
Geef bezoekers een vragenlijst of takeawaysjabloon. Wissel groepen uit voor peer-vragen. Eindig met ‘beste inzichten’-stemming.