Ga direct naar de content

Biologie

Mediatheekbronnen voor je studie

Betrouwbare bronnen en links die relevant zijn voor jouw opleiding.

Toon:

Online databases en naslagwerken

voor je scriptie, werkstuk of adviesrapport
  • Academia

Audiovisueel materiaal uit de archieven van Beeld en Geluid, speciaal geselecteerd en geschikt gemaakt voor hoger onderwijs en wetenschap. Wekelijks wordt historisch en actueel televisie-, radio- en filmmateriaal toegevoegd.

• Academic search complete

Multidisciplinaire database met de volledige tekst en samenvattingen van duizenden wetenschappelijke tijdschriften, waarvan de meeste peer-reviewed. Bevat tijdschriften, periodieken, rapporten, boeken en meer.

• BioOne

BioOne is een databank met bijna 200 wetenschappelijke Engelstalige tijdschriften op het gebied van biologie, ecologie en milieu. Voorbeelden hiervan zijn Bioscience en The American Biology Teacher.

• Boom Digitale Bibliotheek

Portal van uitgever Boom met 34 Nederlandstalige online e-books.

• Directory of Open Access Journals

De DOAJ is een gemeenschappelijk beheerde online gids die toegang biedt tot geïndexeerde, open access publicaties van hoge kwaliteit.

• Education Source

De grootste collectie full-text onderwijstijdschriften ter wereld. Omvat alle niveaus van onderwijs, van jonge kinderen tot universitair, inclusief bijzondere onderwerpen als meertalig onderwijs, gezondheidseducatie en toetsen.

Open database
  • ERIC (Educational Resource Information Center)

Gezaghebbende databank met full-text en geïndexeerde educatieve literatuur en bronnen. Essentieel voor onderzoekers van het onderwijsdomein.

• Google Scholar

Via Google Scholar kun je zoeken naar wetenschappelijke artikelen. In Scholar vind je zowel links naar gratis 'Open Access' content als betaalde artikelen.

• Greenfile

GreenFILE is een vrij toegankelijke databank met informatie over alle aspecten van de invloed van de mens op het milieu.

• JSTOR

JSTOR (Journal Storage) is een digitaal archief van fulltext tijdschriften uit diverse wetenschappelijke disciplines

• LexisNexis Academic

Nederlandse landelijke en lokale kranten van ±1990 tot vandaag en branche- en bedrijfsgegevens. Verder diverse vak- en opiniebladen, waaronder Fem Business, Logistiek, Elsevier, Opzij en Vrij Nederland.

• Mediatheekcatalogus

Met de mediatheekcatalogus vind je boeken, tijdschriften en audiovisuele media. Tevens kun je items reserveren en verlengen.

• Onderwijsdatabank

Informatiesysteem voor schoolpersoneel, onderwijsadviseurs, ouders, hulpverleners en beleidsmakers

• Picarta

Overkoepelende catalogus van Nederlandse onderwijsinstellingen. Je kunt hier zoeken naar boeken, tijdschriften, tijdschriftartikelen, elektronische bronnen, etc.

• Pressreader

Lees ruim 350 kranten en tijdschriften uit meer dan 60 landen en in 40 talen. De kranten en tijdschriften zijn actueel, full-text en er is een archief van omstreeks drie maanden.

• ScienceDirect

Database van Elsevier met artikelen en samenvattingen uit meer dan 2000 wetenschappelijke tijdschriften.

• SpringerLink

Platform van uitgever Springer dat toegang biedt tot een grote hoeveelheid bronnen op het gebied van wetenschap, technologie en geneeskunde.

• Teacher Reference Center

Onderzoeksdatabase voor docenten.

• Van Dale Woordenboeken

Woordenboeken Duits, Engels, Frans, Italiaans, Nederlands, Portugees, Spaans en Zweeds

• WorldCat Discovery

WorldCat Discovery is de overkoepelende zoekmachine van de mediatheek. Zoek en vindt boeken, E-books, tijdschriften en artikelen via één eenvoudig interface.