Doorwerking vindt plaats gedurende alle fases van je onderzoek en dus niet pas aan het einde. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens de vraagarticulatie of andere stappen aan het begin of tijdens je onderzoek al mensen aan het denken zetten en daardoor meteen wat effect bewerkstelligen.
Doorwerking van het praktijkgericht onderzoek kent drie hoofdrichtingen: 1) de praktijk en de samenleving; 2) het onderwijs en professionalisering van docenten en onderzoekers; en 3) kennisontwikkeling binnen het onderzoeksdomein.
Er zijn verschillende voorbeelden van hoe je doorwerking kunt bewerkstelligen:
- beroepspraktijk: seminars, richtlijnen, protocollen, rapporten, prototypen, apps;
- onderwijs: gastcolleges, keuzevakken, e-learning, cursus, training, curricula vernieuwing (nieuwe modules of leerlijnen), nieuwe vormen van leren;
- kennisontwikkeling in het onderzoeksdomein: boeken of boekdeel (bijvoorbeeld hoofdstuk), wetenschappelijke papers, vakpublicaties, conferentiebijdrage, proefschrift, patenten, het ontwikkelen van een vervolgproject.
Over dit onderwerp kun je ook hier veel informatie vinden.
De communicatieadviseur van jouw Kenniscentrum/ Centre of Expertise kan ook meedenken over hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken: welk middel sluit het meest aan en wat is de beste toon om aan te slaan, zijn vragen waarbij communicatieadviseurs kunnen ondersteunen.