Tijdschrift Rotterdam het Oude Westen

Hogeschool Rotterdam

Studenten kregen de opdracht een tijdschrift over Rotterdam Oud West te maken. Doel: breng de wijk, de mensen en de verhalen in Oud West in beeld.

Vraagstelling

Voor het vak Journalistiek Schrijven kregen studenten de opdracht een tijdschrift over Rotterdam Oud West te maken. Met als doel: breng de wijk, de mensen en de verhalen in Oud West in beeld. Na de eerste bijeenkomst zijn zij een wandeling gaan maken door de wijk. Hierdoor raakten ze enorm geïnspireerd door alles wat ze zagen.

Aanpak

Zij planden iedere week een redactievergadering waarin de taken werden verdeeld en de voortgang werd besproken. De redactie kon zo aan de slag met de verdeelde onderwerpen. Elk artikel werd langs hun critical friend gestuud, die feedback gaf op het artikel. Het definitieve artikel werd bij Allyssia Sevenhuijsen ingeleverd. Naast het schrijven van artikelen, verzorgde zij ook de lay-out van het tijdschrift. Hoofdredacteur was Bart Maas. De redactie bestond verder uit Judith Woudstra, Anneloes Lippens-Hendriks, Aron van der Leij, Jos Geroukis en Roxanne Stoop.

Resultaat

De samenwerking verliep goed en er werd goede feedback gegeven op elkaars werk: een fijne redactie om mee samen te werken. Dat resulteerde in een mooi eindresultaat! Het tijdschrift geeft een kijkje in het Oude Westen door boeiende interviews en reportages. Het resultaat is gepresenteerd in de Leeszaal, Reynhoutplein in Rotterdam Oud West. Tijdens de eerste bijeenkomst had onze docente mw. Le Grand een journalist uitgenodigd voor een introductie op Journalistiek schrijven. Hier hebben er erg veel van geleerd, bedankt!

Opleidingen

• Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs & BVE