Menu English

Pop-up evenement 'Knapzak'

projectmanagement NW Binnenweg

Eerstejaars studenten Ruimtelijke Ordening en Planologie bieden een tijdelijke oplossing tegen winkelleegstand in Rotterdam.

Vraagstelling

De Rotterdamse winkelstraten hebben het niet gemakkelijk; door de opkomst van het online winkelen en de aanhoudende crisis, is het voor veel winkeliers moeilijk om het hoofd boven water te houden. Leegstaande winkelpanden zijn hierdoor steeds vaker onderdeel van het straatbeeld geworden. Eerstejaars studenten aan de opleiding Ruimtelijke Ordening en Planologie kregen de opgave om een tijdelijke oplossing te bedenken tegen winkelleegstand in Rotterdam.

Aanpak

Het vinden van een passende oplossing start bij het in kaart brengen van het probleem. Waar doet de winkelleegstand zich voor? En wat zijn de gevolgen van winkelleegstand voor de buurt? De antwoorden op deze vragen kwamen voort uit het doen van veldwerk. Door samen met buurtbewoners en winkeliers in gesprek te gaan werd de conceptvorming in gang gezet. Uit tal van bijzondere ideeën kwam het plan om een leegstaand winkelpand te veranderen in een bruisend pop-up evenement! In de vier weken die daarop volgden hebben wij hard gewerkt om ons concept in de praktijk uit te voeren.

Resultaat

In een periode van acht weken tijd is het ons gelukt om een leegstaand winkelpand om te toveren tot een pop-up evenement onder de naam 'Knapzak'. Gevestigd in een leegstaand winkelpand aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam, heeft 'Knapzak' gedurende één weekend haar deuren geopend voor het grote publiek. Onder de slogan ‘Niet lullen, maar ontdekken’ spoorde Knapzak Rotterdam aan om de Nieuwe Binnenweg op een unieke manier te ontdekken. Met een Box-store en QR-guided tour liet Knapzak alle ins en outs van de Binnenweg zien; van de hipste eetgelegenheden tot ambachtelijke speciaalzaken.

Opleiding(en)

  • Ruimtelijke Ontwikkeling | Ruimtelijke Ordening en Planologie

Type

Project

Aan dit project werkten mee

D. de Jong