Onderzoek naar enzym uit permafrost

University of St Andrews, Schotland

In het enzymologie lab van Dr Rafael Guimaraes da Silva heb ik onderzoek gedaan naar een enzym uit Psychrobacter arcticus.

Vraagstelling

Mijn derdejaars stage-onderzoek heb ik gelopen aan de University of St Andrews in Schotland. In het enzymologie lab van Dr Rafael Guimaraes da Silva heb ik onderzoek gedaan naar een enzym uit Psychrobacter arcticus, een organisme uit het Siberische permafrost. Evolutie heeft het mogelijk gemaakt voor sommige organismen om te leven bij extreem lage temperaturen. Hoe deze organismen zijn aangepast aan de koude temperaturen is terug te vinden in de enzymen die ze bevatten.

Aanpak

In de bio-industrie worden producten gemaakt met behulp van enzymen. Deze reacties worden bij hoge temperaturen uitgevoerd om de productie zo hoog mogelijk te krijgen. Helaas kunnen niet alle producten tegen deze hoge temperaturen, dus is onderzoek naar zogenaamde ‘ cold-adapted’ enzymen waardevol, omdat deze juist erg goed werken bij lagere temperaturen. In mijn onderzoek heb ik ATP forforibosyltransferase bestudeerd. Dit is een enzym wat betrokken is bij de biosynthese van histidine.

Resultaat

Het was vooral interessant om resultaten te vergelijken met hetzelfde enzym uit organismen die bij normale temperaturen leven. Er is een paper gepubliceerd in Biochemistry over dit onderzoek. Naast een enorme leerervaring was het ook ontzettend leuk om 6 maanden in Schotland te wonen en de cultuur beter te leren kennen. Ik zou het zeker aanraden om wat internationale ervaring op te doen.

Opleiding(en)

• Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek

Aan dit project werkten mee

R. Stroek