Nieuwe media in Rotterdamse musea

Wereldmuseum Rotterdam

CMI studenten passen nieuwe media toe in verschillende Rotterdamse musea

Vraagstelling

Studenten van het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie bedachten nieuwe concepten voor Rotterdamse musea. Eén van de vragen was: “het Wereldmuseum heeft een stoffig imago, dat niet past bij het bedrijf dat het nu is. Kunnen jullie de ‘echte beleving’ van het museum vertalen naar de virtuele wereld?”

Aanpak

Vier studenten Communication and Multimedia Design namen de opdracht van het Wereldmuseum op zich. De studenten begonnen met een vrij vage opdracht en stap voor stap werkte ze naar het eindresultaat toe. Iedere drie weken hadden de studenten contact met de opdrachtgever. Naar aanleiding hiervan formuleerde ze een ‘belofte’. Drie weken later was er dan weer contact voor bijsturing.

Resultaat

Tijdens hun eerste bezoek aan het museum kwamen de studenten tot de conclusie dat je niets aan kon raken. Het leek hen leuk om mensen te laten co-creëren in het museum. Het team koos voor het maken van een ‘masker-applicatie’. Door middel van facetracking kunnen mensen een masker uit de collectie van het museum gebruiken en voor hun eigen gezicht plaatsen.

Opleiding(en)

• Communication and Multimedia Design

Afstuderen

Aan dit project werkten mee