Menu English

ISOS-project

Marnix Gymnasium

Hoe krijgt een leerling grip op zijn schoolprestaties, zodat hij niet onnodig uitvalt op havo, vwo of gymnasium, of afstroomt naar een lager niveau?

Vraagstelling

Sommige brugklassers komen met hoge citoscores en een positief Basisschooladvies de middelbare school binnen. Zij lopen vast, omdat zij zich onvoldoende kunnen aanpassen aan wat deze nieuwe school van hen verwacht. Problemen ontstaan door voor hen complexere onderwijssituatie; zoals meerdere (nieuwe) vakken, diverse docenten met elk een eigen aanpak. Wisselende lokalen, een grotere zelfstandigheid met stevige voorbereiding op lessen en planning van een grotere hoeveelheid huiswerk. Hierdoor halen zij geen goede resultaten. Hoe voorkom je dat zij uitvallen of afstromen naar een lager niveau?

Aanpak

Het zorgaanbod op middelbare scholen is uitgebreid, maar niet toereikend; een groep leerlingen dreigt hierdoor tussen wal en schip te vallen. Door een gerichte coachingsmethode wordt de kans op uitval of afstroming naar een lager niveau kleiner. De ISOS-methode (integratie, structuur, ondersteuning en samenwerking) is gericht op inzicht in en verbetering van gedrag, studievaardigheden en van zelfstandig handelen. Op het Marnix Gymnasium coachen derdejaars stagiaires van de opleidingen MWD en Pedagogiek - na een gedegen training - wekelijks leerlingen volgens deze ISOS-methode.

Resultaat

Met de wekelijkse coaching boeken de leerlingen betere resultaten. Ook hun werkhouding en gedrag in de klas en thuis gaan vooruit. De ervaringen zijn zeer positief en bieden het Marnix ruimte het programma jaarlijks te vervolgen. Het is een aanvulling op de bestaande zorg. Vooral havo/vwo-scholen, waar de leerlingen zitten waarvan men al snel aanneemt ‘die kunnen het wel’, hebben hier baat bij. De studenten passen hun kennis en vaardigheden toe, leren werken met de ISOS-methode en leren zelfstandig werken. Ook doen zij ervaring op in het omgaan met verschillende mensen en disciplines.

Opleiding(en)

  • Maatschappelijk Werk en Dienstverlening
  • Pedagogiek

Type

Stage

Aan dit project werkten mee

Stephanie de Groot, Jeanita Mertodikromo