Europese Unie als merk voor de Europeaan

Willem de Kooning Academie

Kunnen 500 miljoen EU-burgers - die hun nationale identiteit sterker ervaren dan hun Europese - zich 'Europees' gaan voelen?

Vraagstelling

Het merk EU heeft de uitstraling van een bureaucratisch instituut. Ook de vormgeving van de euro maakt geen warme gevoelens los, terwijl dat juist een uiting van een gedeelde Europese identiteit/trots zou kunnen zijn. Amerikanen hebben hun Droom en hun Vrijheidsbeeld. Nederlanders hebben klompen, molens en de jongens van Oranje. Waarom voelen we ons geen Europeaan, zoals een Amerikaan zich een Amerikaan voelt? Hoe kan men ervoor zorgen dat de Europese eenwording geen institutioneel gegeven blijft, maar gaat leven in de harten en geesten van iedere Europeaan?

Aanpak

Studenten van de Willem de Kooning Academie zijn uitgedaagd om in het kader van de minor Branding vanuit hun specifieke discipline een concept te ontwerpen voor een aantrekkelijk 'merk EU'. Branding kan worden gezien als dé interface tussen organisaties, plaatsen en mensen, elk met hun eigen marktbewegingen en doelgroepen. In een wereld die steeds kleiner wordt is het noodzakelijk om de kunstmatige kloof te verkleinen tussen enerzijds de ‘business’ (of overheden) en anderzijds de ‘consument’.

Resultaat

Enkele concepten voor het merk 'EU': Geïnspireerd door de toren van Babel ontwikkelde student Roel 'Eurotown'; het beste van Europa samengebracht in een te bouwen stadsdeel binnen elke grote Europese stad. Bestaande uit eclectische bouwwerken met kenmerkende stijlen van Europese architectuur. Studente Tess wil met haar ‘Europe in a box’ maandelijks een Europees boodschappen- en lespakket op school laten leveren, waardoor basisschoolleerlingen leren wat in andere Europese gegeten wordt en zij op laagdrempelige wijze kennis over het land 'consumeren'.

Opleiding(en)

• Vormgeving

Aan dit project werkten mee

Roel van Eekelen, Tess Hoogenraad