Booths 'HOERA! 20 jaar KunstHAL!'

Kunsthal Rotterdam

Studenten van de afdeling Grafisch ontwerpen en Illustratie van de WdKA leveren bijdrage aan de tentoonstelling ‘HOERA! 20 jaar KunstHAL!'

Vraagstelling

Aan tweedejaars studenten Grafisch ontwerpen en Illustratie van de Willem de Kooning Academie is gevraagd een bijdrage te leveren aan de tentoonstelling ‘HOERA! 20 jaar KunstHAL!'. Op 1 november 1992 opende de Kunsthal Rotterdam officieel haar deuren. Als 500e tentoonstelling opent precies 20 jaar later ‘HOERA! 20 jaar KunstHAL!' Filmpjes, geluidsfragmenten, brieven, foto's en ander archiefmateriaal geven een indruk van het veelzijdige karakter van de Kunsthal van 1992 tot nu. Aan studenten de opdracht om een aantal van deze thema's te presenteren in speciaal vormgegeven 'booths'.

Aanpak

Elke booth kreeg een thema mee. Zowel de binnen- als buitenkant van de booth diende ontworpen te worden. De Kunsthal leverde hier content voor aan, aangevuld met eigen ontwerpen, beelden, teksten, typografie, symbolen, structuren, objecten etc. van de studenten. Het formaat van de booth stond vast, de aankleding was aan de studenten, zolang de buiten- en binnenkant de essentie van het thema maar communiceerde.

Resultaat

Uiteindelijk zijn 6 booths gerealiseerd. In deze booths zijn onder meer compliment- en klachtbrieven te lezen en spelen radiojingles en nieuwsfragmenten. Eén booth is gewijd aan de koninklijke gasten die de Kunsthal bezochten. De Kunsthal is bovendien benieuwd hoe haar publiek de Kunsthal de afgelopen twintig jaar heeft beleefd en spoort ze aan hun persoonlijke reacties te delen in één van de booths.

Opleiding(en)

• Vormgeving

Aan dit project werkten mee

Monique van der Salm