Bepaling van analgetica (pijnstillers) in plasma

Sophia Kinderziekenhuis / Erasmus MC

Ontwikkeling van twee methodes voor de bepaling van drie analgetica , een stimulans en een antibioticum in plasma voor het Sophia Kinderziekenhuis.

Vraagstelling

Bij operaties worden vaak analgetica (pijnstillers) en antibiotica gebruikt. Als het herstel van de verdoving te lang duurt, kan ook nog een stimulant gebruikt worden. Het is belangrijk om de aanwezigheid van deze stoffen in het bloed van de patiënt snel te kunnen vaststellen. Het Sophia Kinderziekenhuis heeft daarom in samenwerking met het apotheeklaboratorium van het Erasmus MC, de opdracht gegeven om een methode te ontwikkelen waarbij vijf stoffen (drie analgetica, een stimulant en een antibioticum) tegelijkertijd in één meting bepaald kunnen worden.

Aanpak

LC-MS/MS is een moderne meettechniek waarbij de componenten in een complex mengsel van elkaar worden gescheiden met vloeistofchromatografie (LC), waarna met massaspectrometrie (MS) de concentratie van de afzonderlijke componenten selectief kan worden bepaald. Het doel was om een LC-MS/MS-programma te ontwikkelen waarmee de vijf gewenste stoffen in plasma kunnen worden gekwantificeerd en om deze methode te valideren.

Resultaat

De aanpak resulteerde niet in één geschikte methode: de concentraties waarin de verschillende stoffen doorgaans voorkomen blijken te ver uit elkaar te liggen, om ze met één gemeenschappelijke methode te kunnen bepalen. In plaats daarvan zijn er twee aparte methodes ontwikkeld. Na validatie kunnen de methodes worden opgenomen in de routinebepalingen van het apotheeklaboratorium.

Opleiding(en)

• Chemie

Aan dit project werkten mee

V.O.M. Beke, Dennis Haspels