Échte opdrachten, échte impact
Deze samenwerking met externe partners vormt de kern van contextrijk leren: studenten werken aan échte uitdagingen, met échte gevolgen en échte feedback van mensen uit de beroepspraktijk. Door deze directe koppeling voelen studenten de urgentie van hun werk en zijn ze merkbaar gemotiveerder. Ze stappen uit hun comfortzone, kijken over de grenzen van hun opleiding heen en ontdekken de kracht van interdisciplinair samenwerken. Studenten voelen zich gehoord, serieus genomen, en bovenal: uitgedaagd.
Foto: Studenten werken in interdisciplinaire groepen samen met studenten van andere Ad-opleidingen. Fotograaf: Lara van der Reijken
Duurzaamheid als verbindend thema
Uitgangspunt van de praktijkweek is het thema duurzaamheid. Alle opdrachten zijn gekoppeld aan één of meerdere van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals). Een belangrijk én complex thema, dat bij uitstek vraagt om een interdisciplinaire aanpak. Zo werken de studenten niet alleen aan relevante beroepsvaardigheden, maar ook aan oplossingen die bijdragen aan een betere wereld.
Het programma was afwisselend: meer dan 40 workshops, veldopdrachten via een location-based app die studenten op een speelse manier kennis laten maken met de opdracht en het bedrijf en online Q&A’s met de opdrachtgevers zelf. In speciaal ingerichte inspiratiezones — Makerspace, Knowledge area en Experience center — konden studenten hun ideeën verder ontwikkelen. Deze leeromgeving bood ruimte voor experiment en innovatie.
Foto: De laatste dag pitchen de studenten hun idee of oplossing aan de opdrachtgevers. In dit geval aan Politie Eenheid Rotterdam. Fotograaf: Dayou Hoogendijk.
Een waardevolle samenwerking voor iedereen
De week werd afgesloten met presentaties aan de opdrachtgevers en een feestelijke prijsuitreiking die bij te wonen was via een livestream. Een waardevol moment van erkenning en trots, zowel voor studenten als voor de betrokken organisaties. Ook voor hen is deze samenwerking van grote waarde: ze krijgen frisse inzichten, toegang tot jong talent en bouwen aan een duurzame relatie met het onderwijs. De opdrachtgevers waren zichtbaar onder de indruk van de creatieve ideeën en oplossingen die door de studenten in zo’n korte tijd zijn ontwikkeld.
De opdrachtgevers op hun beurt hebben met hun inzet en openheid contextrijk leren mogelijk gemaakt. Samen laten we zien hoe onderwijs en praktijk elkaar kunnen versterken. Niet in woorden, maar in daden.