Menu English

Er is de laatste jaren veel aandacht voor de problematiek van startende leerkrachten en voor de ondersteuning van starters bij de eerste stappen in het beroep. Op allerlei plekken worden instrumenten ontwikkeld die ingezet kunnen worden bij de begeleiding van startende leraren en schoolleiders staan voor de uitdaging om starters goede begeleidingsprogramma’s aan te bieden, zowel op bestuursniveau als ook op schoolniveau. En wanneer inductieprogramma’s verbonden zijn met het strategisch HRM-beleid en de visie van de school, wordt het vanzelfsprekend dat ze opgenomen moeten worden in het systeem van kwaliteitszorg, waarmee systematisch en cyclisch de kwaliteit van processen in de school geborgd wordt.

De doelgroep van startende leerkrachten bestaat uit verschillende categorieën starters.

  • Startende leerkrachten met een diploma; de grootste groep starters vallen hieronder. Deze groep bestaat uit reguliere en academische opgeleide starters.
  • Startende leerkrachten zonder diploma (langstudeerders), waarmee onder bepaalde voorwaarden samenwerking wordt aangegaan; dit is een risicovolle groep, deze groep wordt snel vergeten mee te nemen in het inductieprogramma.
  • Daarin zijn verschillende categorieën te onderscheiden: leerkrachten van de invalpool binnen het bestuur, leerkrachten uit een invalpool van meerdere besturen, leerkrachten die via de school invallen. Het is soms behoorlijk lastig om alle invalleerkrachten eenvoudig in beeld te brengen.
  • Betaalde LIO en onbetaalde LIO. Beide varianten moeten goed begeleid worden. LIO’s worden gezamenlijk begeleid door een werkplekbegeleider, schoolopleider en instituutsopleider.
  • Zij-instromers
  • MBO-studenten met garantie start-carrière

 

Dit laat zien dat een inductieprogramma niet op zich zelf kan staan, maar ingebed moet zijn in de structuur en cultuur van de school en het bestuur. Het vraagt verbindingen met de pedagogische visie van de school en wat dit weer vraagt van leraren, de inzet en rol van coaches, collega’s en leidinggevenden, etc.

De ontwikkeling van goede begeleidingsprogramma’s is daarom niet alleen een taak van een gepassioneerde coach, maar het vraagt een gezamenlijke inspanning van de partnerschappen binnen het Samen Opleiden van o.a. het instituut, de schoolleiders, P&O-ers en anderen binnen de school  en het bestuur ten behoeve van startende leraren, leerlingen en een lerende cultuur.

Lesprogramma

Vanuit de pabo worden er bijeenkomsten geïnitieerd en georganiseerd ten behoeve van de (bovenschools)  coaches startende leerkrachten. Binnen de stuurgroepen, programmateam en Programmaleiding van OS BOSS po en AOS3R staat het onderwerp Inductiebeleid hoog op de agenda, niet alleen ten behoeve van de startende leerkracht maar ook ten behoeve van de LIO/afstudeerder, waarbij aandacht is voor beleid en uitvoering op inhoud.

Vandaaruit worden de betrokken collega’s/(bovenschools) coaches startende leerkrachten twee of drie keer per jaar uitgenodigd, voor kalibratiesessies en uitwisselingsmomenten, om aan te sluiten. Afwisselend op de pabo HR of bij één van de aangesloten besturen. 

Praktische informatie

In de jaarkalender van Samen Opleiden worden de data vastgelegd voor ontmoeting en verrijking ten behoeve van het Inductiebeleid op bestuurs- en schoolniveau.

Data bijeenkomsten

Meer informatie?

Voor meer informatie m.b.t. ‘Coaches LIO en starters’ kunnen scholen zich wenden tot de bovenschools coach/-schoolopleider of lid programmaleiding van het eigen bestuur.

Voor inhoudelijke informatie kunt u zich wenden tot Lenneke Lobker.

E: h.m.lobker@hr.nl

Aanmelden

Voor de bijeenkomsten van de (bovenschools) coaches startende leerkrachten kunt u zich aanmelden door een mail te sturen naar het Bureau Samen Opleiden.

E: samenopleiden.pabo@hr.nl