Menu
    English

    Coaches lio en starters

    Er is de laatste jaren veel aandacht voor de problematiek van startende leerkrachten en voor de ondersteuning van starters bij de eerste stappen in het beroep. Op allerlei plekken worden instrumenten ontwikkeld die ingezet kunnen worden bij de begeleiding van startende leraren en schoolleiders staan voor de uitdaging om starters goede begeleidingsprogramma’s aan te bieden, zowel op bestuursniveau als ook op schoolniveau. En wanneer inductieprogramma’s verbonden zijn met het strategisch HRM-beleid en de visie van de school, wordt het vanzelfsprekend dat ze opgenomen moeten worden in het systeem van kwaliteitszorg, waarmee systematisch en cyclisch de kwaliteit van processen in de school geborgd wordt.

    De doelgroep van startende leerkrachten bestaat uit verschillende categorieën starters.

    • Startende leerkrachten met een diploma; de grootste groep starters vallen hieronder. Deze groep bestaat uit reguliere en academische opgeleide starters.
    • Startende leerkrachten zonder diploma (langstudeerders), waarmee onder bepaalde voorwaarden samenwerking wordt aangegaan; dit is een risicovolle groep, deze groep wordt snel vergeten mee te nemen in het inductieprogramma.
    • Daarin zijn verschillende categorieën te onderscheiden: leerkrachten van de invalpool binnen het bestuur, leerkrachten uit een invalpool van meerdere besturen, leerkrachten die via de school invallen. Het is soms behoorlijk lastig om alle invalleerkrachten eenvoudig in beeld te brengen.
    • Betaalde LIO en onbetaalde LIO. Beide varianten moeten goed begeleid worden. LIO’s worden gezamenlijk begeleid door een werkplekbegeleider, schoolopleider en instituutsopleider.
    • Zij-instromers
    • MBO-studenten met garantie start-carrière

     

    Dit laat zien dat een inductieprogramma niet op zich zelf kan staan, maar ingebed moet zijn in de structuur en cultuur van de school en het bestuur. Het vraagt verbindingen met de pedagogische visie van de school en wat dit weer vraagt van leraren, de inzet en rol van coaches, collega’s en leidinggevenden, etc.

    De ontwikkeling van goede begeleidingsprogramma’s is daarom niet alleen een taak van een gepassioneerde coach, maar het vraagt een gezamenlijke inspanning van de partnerschappen binnen het Samen Opleiden van o.a. het instituut, de schoolleiders, P&O-ers en anderen binnen de school  en het bestuur ten behoeve van startende leraren, leerlingen en een lerende cultuur.

    Inloggen