Menu
    English

    OS BOSS PO

    Opleidingsschool Boss po wil in een wederkerige samenwerkingsrelatie leerkrachten opleiden en professionaliseren die in de uitdagende en superdiverse grootstedelijke context voor alle leerlingen een optimale leeromgeving creëren, en blijvend onderzoekend intentioneel handelen en ontwikkelen.

    In OS BOSS PO dragen de partners een gelijkwaardige verantwoordelijkheid voor de opleiding en begeleiding van (aanstaande) leerkrachten. In het partnerschap is er sprake van complementariteit: de opleiding, schoolbesturen en de basisscholen zetten alle hun eigen expertise in bij het samen opleiden en dragen gezamenlijk zorg voor rijke opleidingstrajecten voor studenten en het leren van en met elkaar door studenten, (startende) leerkrachten en pabodocenten.
    Hoe dit in de praktijk vorm krijgt ziet u in ons
    OS BOSS PO Magazine 

             

    We hebben in gezamenlijkheid geformuleerd wat onze visie is op hoe studenten leren richting het gewenste beroepsbeeld. Drie uitgangspunten staan hierin centraal: contextrijk leren, leren van theorie en praktijk en voortdurend leren door onderzoekend te handelen en te werken aan de professionele identiteit.

    Het partnerschap BOSS PO heeft als doel om vanuit een grote diversiteit aan schoolcontexten, in een wederkerige samenwerkingsrelatie, (aanstaande) leraren op te leiden en te professionaliseren met een sterke professionele identiteit, waarbij het onderzoekend intentioneel handelen en leren van alle (aanstaande) leraren en (pabo) docenten voorop staat.
    Er is daarbij een vorm van werkplekleren, in en buiten de klas, gerealiseerd, waarbij leermomenten vanuit de theorie en de specifieke basisschoolcontext in de praktijk, worden gekoppeld aan beroepsgerichte praktijkopdrachten, ontwerp- of onderzoeksopdrachten.

    Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het opleiden en beoordelen waarbij de student voortdurend ervaart dat het leren op de werkplek en op de opleiding elkaar aanvullen en dat de begeleiding en beoordeling op elkaar afgestemd zijn. De werkplekbegeleider, de schoolopleider, de instituutsopleider en de onderzoeksbegeleiders vormen daarbij samen een team rondom de student.  

    Lerende leraar

    De leraar heeft inzicht in de ontwikkeling van al zijn leerlingen en is vakinhoudelijk, didactisch en pedagogisch startbekwaam om doelgericht te werken aan die ontwikkeling en gedifferentieerd in te spelen op verschillen in onderwijsbehoeften van leerlingen.

    Leeromgeving

    Vanuit ons beroepsbeeld en onze visie op leren en opleiden hebben we een leeromgeving gecreëerd en vastgelegd die we gezamenlijk uitvoeren. Een samenhangende en consistente leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional.

    Organisatie & Professionalisering

    Door de samenstelling van de geledingen wordt zichtbaar dat we met elkaar een wederkerige samenwerkingsrelatie onderhouden waarin we de verantwoordelijkheid voor het opleiden van (aankomende) leraren delen. 

    Kwaliteitscultuur

    Het kwaliteitsbeleid is er op gericht te stimuleren dat er op alle niveaus een proces van continue en duurzame verbetering in gang wordt gebracht en in beweging blijft. 

    Inloggen