“We wilden eens een andere werkvorm inzetten en het spelelement sprak ons erg aan”, vertelt Monique. “We hadden de verwachting dat het spel de deelnemers zou uitnodigen om elkaars perspectieven te delen en tot creatief denken te komen. En dat was inderdaad het geval.” “Daar was behoefte aan”, vult Angelique aan, “omdat uit de evaluaties van het Samen Opleiden bleek dat de verwachtingen van de verschillende opleidersrollen en de onderlinge afstemming voor veel collega’s onduidelijk waren. Aan de hand van het spel hebben de deelnemers van het congres daarover met elkaar het gesprek gevoerd.”
Interview leerlandschap
Hoe kunnen de instituutsopleider, de schoolopleider en de werkplekbegeleider elkaar aanvullen en versterken? Die vraag stond centraal tijdens een professionaliseringsdag Samen Opleiden & Professionaliseren in Rotterdam, georganiseerd door de partnerschappen AOS3R en BOSS PO. Zo’n 150 lerarenopleiders namen de drie opleidersrollen op een bijzondere manier onder de loep: zij speelden het spel Partnerschap als leerlandschap. Angelique de Bruin en Monique van der Helm doen verslag. Angelique is lid van het programmateam van beide partnerschappen en Monique is (bovenschools) schoolopleider en starterscoach bij Primo Schiedam.
