Positief klassenmanagement

Hoe geef jij vorm aan positiviteit in de klas? De uitdaging in het begeleiden van tieners en jongvolwassen ligt in het oordeelloos kunnen kijken naar het gedrag van de leerling en dit op een positieve manier te kunnen sturen. Je bent als professional dagelijks bezig met het begeleiden, sturen en coachen van je leerlingen en het inrichten van effectieve didactiek. In deze webinar leer je om met een positieve blik te kijken naar je eigen handelen en bespreken we hoe het uitspreken van verwachtingen naar je leerlingen leidt tot een effectieve en uitdagende lesaanpak. Morgen kun je jouw les nóg positiever aanvliegen en ben je je bewust van de impact van positief taalgebruik op jezelf en je leerlingen. Je kunt namelijk áltijd iets positiefs zeggen.

Tijdens deze webinar dagen we je uit om met een open blik naar je eigen handelen te kijken en nodigen we je uit om te gaan ervaren wat de kracht van positief attribueren is.

De webinar vindt plaats op 30 mei van 19.30 tot 21.00 uur en  wordt verzorgd door Joppe Bakens en Thijs Berkers (Vraag Bakens & Berkers). Samen waren zij 10 jaar werkzaam op ’t Sint-Joriscollege in Eindhoven. Tegenwoordig is Thijs coördinator leerlingzaken en Joppe werkt als lerarenopleider in het HBO.  In verschillende rollen (waaronder o.a. docent, mentor, leerlingenbegeleider, zorgcoördinator en docentcoach) hebben zij dagelijks ondervonden wat het belang is van het tot stand brengen van een positieve sfeer in de klas. Deze opgedane kennis en inzichten dragen ze graag over aan jou.

Start:
Op aanvraag

Dag:
ntb

Investering:
ntb

Aantal deelnemers:
nvt

Even voorstellen

Mijn naam is Joppe Bakens. Ik ben 37 lentes jong, getrouwd en vader van een dochter. In de zomer komt er een dochter bij. Daarnaast werk ik als lerarenopleider, docentcoach en vakdidacticus aan de Hogeschool Rotterdam. Ik heb 13 jaar in het VO gewerkt als docent Engels voordat ik in 2018 de overstap maakte naar het HBO. In mijn vrije tijd werp ik graag een pijltje richting een dartbord en houd ik van het bourgondische Brabantse leven met vrienden en familie.

Het mooie aan het opleiden van docenten vind ik de verwondering die optreedt als een docent tot nieuwe inzichten komt, waar deze nog niet eerder over nagedacht had. Vaak zijn we ons in ons gedrag niet bewust van het effect van datgene wat we zeggen of doen op de ander. Hier ligt een belangrijke kans: werken als professional in een groep met jongeren gaat altijd om het effectief aangaan van de relatie. De jongere doet ertoe en mag gezien en gehoord worden. Hier zijn kaders en verwachtingen bij nodig, die zorgen dat er een veilig speelveld is. Tijdens mijn carrière heb ik mij verwonderd over het feit dat hier heel weinig training in is, en dat klassenmanagement vaak toebehoort aan het individu: men doet wat werkt omdat het nou eenmaal zo gaat. Mijn missie is om meer positiviteit in het onderwijs te brengen. Hoe jij dat ook kunt doen, laat ik je graag zien in ons aanbod.

Mijn naam is Thijs Berkers en samen met mijn vriendin en zoon van één woon ik in Tilburg. Al heel mijn leven ben ik in de ban van beweging en ontwikkeling in en om mensen. Wat maakt dat iemand een bepaalde keuze maakt? Hoe komt het dat iedereen zo verschillend met situaties omgaat? Waar wordt gedrag door beïnvloed? Dit zijn vragen die er al vroeg in zaten. De fascinatie voor het gedrag van mensen en ontwikkeling en beweging hebben mij geleid tot 12 prachtige jaren ervaring als gymleraar in het VO (Praktijkonderwijs tot Gymnasium).

Dit heeft me in staat gesteld leerlingen te helpen antwoorden te vinden op hun eigen vragen. Dat heeft me altijd, en nog steeds, mateloos geboeid. Naast gymleraar heb ik gewerkt als leerlingcoach, zorgcoördinator en onderwijsontwikkelaar. Op dit moment werk ik als leerlingcoördinator op een VMBO school en heb ik een eigen praktijk waar ik werk als transformatiecoach en wandel/natuurcoach. In het aanbod van VraagBakens&Berkers deel ik mijn inzichten en handelingswijze over preventief handelen, de oorzaak achter gedrag (en hoe je het gevolg positief kunt begeleiden) en de invloed van positief en oordeelloos taalgebruik, en leer je hoe dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Dit draagt bij aan onze missie om positiviteit te vergroten in het onderwijs.