Cursus counseling prenatale screening

Counseling Prenatale Screening (CPS) heeft als doel de zwangere vrouwen en hun partners te ondersteunen bij de keuzes en gevolgen van prenatale screening (combinatietest, niet invasieve prenatale test en het structureel echoscopisch onderzoek). Het RIVM heeft hiervoor een aantal kwaliteitscriteria vastgesteld.

Verplichte bijscholing

Een van de kwaliteitscriteria is dat een counselor verplicht is iedere twee jaar een relevante bijscholing met betrekking tot counseling te volgen. De geaccrediteerde opleidingen voor deze cursus hebben gezamenlijk een bijscholing opgezet: ‘Reguliere bijscholing vaardigheid Counseling Prenatale Screening’. Hiervoor is een landelijk draaiboek voor de cursus opgesteld, dat voldoet aan de kwaliteitscriteria van het RIVM en erkend wordt door de Regionale Centra.

Reguliere bijscholing vaardigheid counseling prenatale screening

Basiscursus

Wanneer je nog niet bevoegd bent om te counselen, kun je de basiscursus Counseling Prenatale Screening volgen bij het LUMC of het UMCU.

Reguliere bijscholing vaardigheid Counseling Prenatale Screening, inclusief NIPT

Voor wie

Deze cursus is bedoeld voor zorgverleners die een basiscursus CPS hebben afgerond of deze tijdens de initiële opleiding hebben gevolgd. Daarnaast heb je de bijscholingsavond met betrekking tot de NIPT – georganiseerd door een Regionaal Centrum – gevolgd.

Duur

De reguliere bijscholing vaardigheid CPS is een eendaagse cursus, welke plaatsvindt van 12.30 uur – 17.00 uur.

Wanneer

De cursusdata voor het voorjaar zijn bekend:

• maandag 11 maart 2019

Voor vragen m.b.t. de data en procedure van de training kunt u zich richten tot de opleidingsadministratie van het Instituut voor Gezondheidszorg van Hogeschool Rotterdam: IVG-opleidingsadministratie@hr.nl.

Locatie

De cursus wordt gegeven op Hogeschool Rotterdam, locatie Rochussenstraat 198, 3015 EK Rotterdam

Wij verzorgen de cursus niet op locatie

Kosten

De kosten voor de cursus bedragen € 230,- p.p. per cursus incl. cursusmateriaal.

Accreditatie

Accreditatie wordt aangevraagd bij:

• KNOV (Categorie C)
  • NVOG
  • BEN
  • V&VN (VOG)

Inhoud van de cursus

Deze bijscholingscursus is primair gericht op de vaardigheid counseling. De scholing bestaat uit de volgende vier onderdelen:

1. Aankaarten en gemotiveerd kiezen
  2. Explorerende vaardigheden van normen en waarden van ouders
  3. Dilemma counseling
  4. Integratie van counseling eerste en tweede trimester screening (combinatietest, NIPT en SEO)

De bovenstaande onderwerpen worden behandeld aan de hand van casuïstiek. Er wordt in kleine groepen geoefend met professionele trainingsactrices.

Deze cursus is ontwikkeld in samenspraak met de andere geaccrediteerde opleidingsinstituten en wordt landelijk aangeboden. Kijk voor meer informatie over de erkende opleidingen en de mogelijkheden voor nascholing op de site van het RIVM.

U kunt zich inschrijven via bijgevoegd aanmeldformulier.

Aanmeldformulier