Zijn lectoraat richt zich op de deskundigheidsbevordering en professionalisering van (toekomstige) professionals die werkzaam zijn binnen het forensische (zorg)veld. Belangrijke thema’s binnen het lectoraat zijn de werkzame elementen van het sociotherapeutisch leefklimaat, het vertalen van wetenschappelijke inzichten naar praktisch handelen, en de weerbaarheid en het aanpassingsvermogen van professionals in de forensische zorg.
Ruud heeft Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) gestudeerd, is socioloog en heeft meer dan 25 jaar ervaring in het forensische zorgdomein. Hij werkte als sociotherapeut met tbs-gestelden met persoonlijkheidsproblematiek, was onderzoeker bij FPC Dr. S. van Mesdag en bij het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, en vervulde de rol van wetenschappelijk adviseur bij het Expertisecentrum Forensische Psychiatrie (EFP). Vanuit het EFP was hij jarenlang betrokken bij het programma Kwaliteit Forensische Zorg (KFZ) en initieerde hij de Forensische Leerlijn.
In 2011 promoveerde Ruud aan het University Centre for Social Science Theory and Methodology (ICS) van de Rijksuniversiteit Groningen op onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie en delictgedrag/ recidive bij tbs-gestelden.
Zijn drijfveer is om via (wetenschappelijk) onderzoek en het ontwikkelen van specialistische opleidingen bij te dragen aan de kwaliteit van de forensische zorg - en daarmee aan een veiligere samenleving.
In zijn vrije tijd bezoekt Ruud graag concerten, speelt hij gitaar, gaat hij mountainbiken en brengt hij tijd door met zijn gezin en vrienden.