Alumnus Sanne over haar project Brainframe

Een interview over haar studie, beroep, missie en de toekomst

Sanne studeert momenteel af bij de master HKU Crossover Creativity waar ze verder werkt aan haar project Brainframe. Dit project werd opgezet tijdens haar bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Willem de Kooning Academie. In dit interview vertelt ze erover, maar ook haar ervaringen tijdens haar studie bij de WdKA komen aan bod.

Wat voor werk doe je op dit moment?

Ik ben kunsteducator bij de Kunstuitleen Rotterdam, waar ik workshops ontwikkel en organiseer. Via het KC-R (Kunst Cultuurtraject Rotterdam) geef ik kunstlessen aan het basis- en speciaalonderwijs, maar ook voor volwassenen en ouderen, waarbij methodieken uit de filosofie, maar ook Art Based Learning en associatieleer een belangrijke rol spelen in de manier waarop ik lesgeef.

Tijdens mijn afstuderen op de opleiding DBKV heb ik tijdens mijn stage het project Brainframe ontwikkeld: een positieve kunstervaring voor mensen met dementie (binnen de zorginstelling). Samen met Kunstuitleen Rotterdam stel ik tentoonstellingen samen voor in de zorginstelling en bied ik door middel van een web-app een lesmethode aan voor werknemers, om te leren door samen met mensen met dementie naar kunst te kijken de communicatie en kwaliteit van leven te bevorderen. Om hier een écht werkende dienst voor te ontwikkelen ben ik na de opleiding aan de WDKA begonnen aan de master Crossover Creativity aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Van de Gemeente Rotterdam kreeg ik na mijn afstuderen een mooi startbudget om dit project te verwezenlijken.

Daarnaast heb ik een eigen bedrijf in grafische vormgeving en fotografie.

Wat is je persoonlijke missie?

Mijn missie is om mensen in aanraking te laten komen met het ervaren van wat beeldende kunst kan betekenen. Beeldende kunst is niet ‘alleen maar’ een mooi verhaal of beeld, maar kan dienen als medium voor oplossingen van een tal van problemen in onze samenleving.

Wat heeft je studie aan de WdKA je opgeleverd?

Precies wat ik hierboven benoem. Dat beeldende kunst kan worden ingezet op allerlei verschillende manieren. In het onderwijs, maar ook in de techniek, design, communicatie, het bedrijfsleven en de gezondheidszorg. Je kunt met kunst(educatie) mensen prikkelen, aan het denken zetten en ontroeren. Ik vind het heel mooi dat je door het kijken naar en praten over kunst bij een soort uiterste vorm van geluk kan komen. Dit probeer ik in mijn rol als docent zo goed mogelijk over te dragen.

Favoriete WdKA-herinnering?

Naast dat je wordt opgeleid als docent beeldende kunst werd ons artistieke vermogen ook getoetst. In het laatste jaar kregen we de opdracht om een tentoonstelling te organiseren. Samen met 4 andere klasgenoten mochten we gebruikmaken van een leeg pand, waar we weken konden werken aan onze groepstentoonstelling. Dit sloten we af met een opening. Dat was heel tof.

Wat is volgens jou de toekomst van je vakgebied?

Beeldende kunst inzetten als hulpmiddel in verschillende branches is echt een trend. Door wetenschappelijk onderzoek ontdekken we steeds vaker wat voor impact kunst kan hebben op ons gedrag, samenleving en werk. Zo lees je steeds vaker dat kunst kan worden ingezet als medicijn in de zorg, of als denkmodel in het bedrijfsleven.

Voor kinderen uit het basisonderwijs krijgt (beeldende) kunst ook een hele andere betekenis door de technologische ontwikkelingen, zoals social media en games. Het gaat niet meer om alleen maken, maar ook om esthetiek, psychologie en communicatie.

Je gaat nooit je huis uit zonder?

Echt een heel saai antwoord, maar mijn telefoon. Ik kan geen dag zonder muziek en probeer elke dag een foto te maken van een interessant tafereel in de openbare ruimte. Ik heb een beeldbank-mapje op mijn telefoon waar ik gekke toevalligheden op straat fotografeer en verzamel. Bij een hersenspinsel typ ik snel wat in ‘Mijn Notities’ of neem ik het op via een voice-memo. Mijn hoofd draait namelijk vaak overuren, en dit geeft een soort ruimte nieuwe ideeën even te parkeren.

Nog adviezen voor toekomstige studenten?

Doe vooral echt wat je zelf wilt en wat jou gelukkig maakt. Het is echt goed om een focus te hebben, een soort stip op de horizon. Als creatieve geest zal je altijd en overal (ongevraagd) kritiek krijgen, dus als jij zelf niet 100% achter je concept staat, gaan anderen dit ook niet doen. En laat je in de tussentijd vooral verrassen door je eigen kunnen. De WDKA is een grote speeltuin waar je door vallen en opstaan jezelf beter leert kennen.

Noem je favoriete recente project

Het thema ‘kunst & dementie’ Brainframe is van mij echt mijn werk geworden het afgelopen jaar. Op dit moment zijn er een aantal zorginstellingen in Rotterdam die het Brainframe-pakket afnemen. Het is een leuke uitdaging om de waarde van beeldende kunst te kunnen overbrengen op mensen. Zo spreek ik af en toe op congressen voor Alzheimer Nederland of de Gemeente Rotterdam en doe ik mee aan verschillende pitch-wedstrijden.

Plannen en hoop voor de toekomst?

Mijn droom is dat over een aantal jaar allerlei verschillende kunst- en cultuurinstellingen de tool Brainframe gebruiken voor mensen met dementie en andere doelgroepen, zodat iedereen op een laagdrempelige manier kunst kan ervaren. Daarnaast hoop ik lang als kunsteducator mooie nieuwe concepten te bedenken en blijf ik sociaal ondernemen. Heel misschien dat ik over een paar nog een studie ga doen, bijvoorbeeld in de psychologie.

"Doe vooral echt wat je zelf wilt en wat jou gelukkig maakt. Het is echt goed om een focus te hebben, een soort stip op de horizon."

Sanne met advies voor toekomstige studenten