Menu
    English

    Technologie in de toekomst: Alwin Damman over zijn ervaring bij Smart Technology

    Interview met docent Smart Technology

    Meet Alwin Damman! Alwin is docent bij Rotterdam Academy en al meer dan tien jaar actief in het onderwijs. Hij geeft les in elektrotechniek, programmeren, technisch tekenen en begeleidt projectonderwijs binnen de Associate degree-opleidingen Engineering en Smart Technology. Met zijn achtergrond in de jachtbouw, de koopvaardij en onderzoek bij TNO en TU Delft, brengt Alwin volop praktijkervaring mee. Naast docent is hij ook coach en betrokken bij de ontwikkeling van het onderwijs bij Smart Technology. Wij spraken hem over zijn loopbaan, de ontwikkeling van de opleiding en het delen van zijn praktijkervaring met de studenten.

    Kun je ons iets vertellen over jouw praktijkervaring?

    Jazeker! Voordat ik docent werd, heb ik op scheepswerven gewerkt, vooral in de jachtbouw en de koopvaardij. Daarna ben ik de onderzoekswereld ingegaan en heb ik gewerkt op de Research & Development afdelingen van TNO en TU Delft, waar ik betrokken was bij innovatieve projecten en technologische ontwikkelingen.

    Die combinatie van werken in de praktijk en het onderwijs vind ik erg krachtig. Door actief te blijven in het werkveld bleef ik mezelf ontwikkelen, en die ervaring kon ik direct meenemen in mijn lessen. Studenten merkten dat ook: de voorbeelden die ik gaf kwamen rechtstreeks uit de praktijk en sloten aan bij actuele ontwikkelingen. Dat gaf het onderwijs extra diepgang en relevantie.

    Waarom heb je gekozen voor het docentschap? En wat is de toegevoegde waarde die je ervaart?

    Ik heb het lesgeven vijf jaar lang gecombineerd met mijn werk in de Research & Development bij de TU Delft. Al snel merkte ik hoeveel energie ik haalde uit het delen van kennis en ervaring met jonge mensen. Ik vind het ontzettend waardevol om mijn technische kennis en vaardigheden door te geven aan de volgende generatie. Het voelt bijna als een verantwoordelijkheid, alsof je iets doorgeeft dat niet verloren mag gaan.

    Ik vind het ontzettend waardevol om mijn technische kennis en vaardigheden door te geven aan de volgende generatie. Het voelt bijna als een verantwoordelijkheid, alsof je iets doorgeeft dat niet verloren mag gaan.

    Je bent betrokken bij de ontwikkeling van het onderwijs bij Smart Technology. Wat houdt deze opleiding precies in?

    Smart Technology is een combinatie van mechanica, elektronica en informatica. Oftewel: je zit op het snijvlak van techniek en IT. Studenten leren systemen bouwen waarin apparaten niet alleen data verzamelen, maar ook daadwerkelijk iets doen. Je sluit bijvoorbeeld een device aan op een netwerk, en dat apparaat stuurt dan weer iets aan in de fysieke wereld .Het gaat dus niet alleen om slimme software of een database, maar juist om de koppeling met de praktijk. Er gebeurt iets, het gaat bewegen, reageren of communiceren. Dat maakt het tastbaar en concreet. Dat is precies wat deze opleiding zo interessant maakt.

    Hoe omschrijf je jouw onderwijsstijl?

    Wat deze opleiding uniek maakt, is dat het een tweejarige Associate degree is. Je krijgt in een korte tijd een stevige basis waarmee je direct aan de slag kunt in de praktijk. Tegelijkertijd blijft de deur open om verder te studeren. Binnen Hogeschool Rotterdam hebben we een zogenoemd 2+2-model: na de Ad kun je doorstromen naar een verwante bacheloropleiding en deze in twee jaar tijd afronden.

    Wat ook opvalt is de diversiteit onder studenten. We zien veel switchers, mensen met een heel andere achtergrond die ineens gegrepen worden door techniek. Zij willen begrijpen hoe dingen werken en daar ook echt iets mee doen. Die mix van achtergronden en motivaties maakt de opleiding levendig en verrassend.

    Apparatuur die gebruikt wordt bij de opleiding Smart TechnologyFoto: Prototype's die gebruikt worden bij de opleiding Smart Technology. Fotograaf: Dayou Hoogendijk

    Zie je een duidelijk verschil in het praktijkgerichte karakter van deze opleiding ten opzichte van andere technische hbo-opleidingen?

    Jazeker. Deze opleiding is van begin tot eind veel op de praktijk gericht. Elk semester draait om een concreet thema waarmee studenten direct aan de slag gaan. Ze starten met Informatics, daarna komt Creating, gevolgd door Mechatronics, waarbij ze echt iets bouwen dat kan bewegen.

    In het laatste semester voeren ze zelfstandig een afstudeerproject uit. Dat betekent: zelf plannen, onderzoeken, ontwerpen en realiseren. Die zelfstandigheid in een praktijkomgeving zie je bij andere hbo-opleidingen vaak pas later terug. Hier zit het al stevig verweven in de opbouw van die twee jaar.

    Wat maakt lesgeven voor jou waardevol?

    Voor mij zit de waarde van het lesgeven in het leerproces dat studenten doormaken. Het begint vaak met een vraag waarbij ze denken: ik snap dit niet, hoe moet ik dit aanpakken? Op dat moment kun je als docent net die paar handvatten geven die hen op weg helpen.

    Het mooiste is dat je ze niet het antwoord hoeft te geven. Je biedt alleen richting en vervolgens gaan ze zelf aan de slag. Dat stukje zelfstandigheid en het moment waarop het kwartje valt, dat is waar ik het voor doe. Je ziet ze groeien en dat maakt dit werk heel betekenisvol.

    Die zelfstandigheid in een praktijkomgeving zie je bij andere hbo-opleidingen vaak pas later terug. Hier zit het al stevig verweven in de opbouw van die twee jaar.

    Hoe verbind je de lessen met jouw ervaring uit de praktijk?

    Ik probeer in de lessen altijd een brug te slaan naar de praktijk. Dat doe ik bijvoorbeeld door elk kwartaal af te sluiten met een gastcollege of een bedrijfsbezoek. Bij sommige vakken, zoals Human Machine Interface, plannen we dit aan het begin. Zo krijgen de studenten meteen een beeld van hoe de theorie terugkomt in het werkveld.

    Daarnaast combineer ik in bepaalde lessen de voltijd- en deeltijdstudenten. De deeltijdstudenten zijn werkzaam in het vakgebied en brengen hun eigen ervaringen mee. Die interactie werkt heel goed. Zo horen studenten niet alleen mijn voorbeelden, maar ook die van mensen die in de praktijk staan. Dat maakt de lessen nog waardevoller.

    Alwin Damman in het RAcaféFoto: Alwin Damman in het RAcafé, de plek waar studenten en docenten elkaar ontmoeten. Fotograaf: Dayou Hoogendijk

    Welke carrièremogelijkheden zijn er voor studenten die de opleiding Smart Technology hebben afgerond?

    Na het afronden van de opleiding kun je in verschillende sectoren aan de slag, maar het draait vooral om automatisering. Denk aan functies zoals PLC-programmeur of automatiseringsspecialist. Je kunt ook werken in de elektrotechniek of de R&D-afdelingen van bedrijven, waar altijd veel vraag is naar goed opgeleide mensen.

    Daarnaast zijn er mogelijkheden in de architectuur van systemen, waarbij veel studenten al aan de slag zijn, vooral in de deeltijdopleiding. Bedrijven in sectoren waar arbeidskrachten moeilijk te vinden zijn, zoals de techniek en industrie, zijn vaak al vroeg bezig met automatiseren. Dit maakt het voor afgestudeerden van deze opleiding makkelijker om in te stromen in rollen die met innovatie en ontwikkeling te maken hebben.

    Dat moment waarop ze denken: “Yes, dit is gelukt!” daar doe ik het voor. Dan weet ik: we zijn op de goede weg.

    Wat maakt jou gelukkig als docent?

    Wat mij echt gelukkig maakt, is wanneer ik studenten zie groeien. Vooral als iemand binnenkomt met weinig technische kennis en zich in één of twee jaar ontwikkelt tot iemand die zelfstandig kan werken aan serieuze IT-projecten. Dat is zó mooi om te zien.

    Ook als studenten met een lastige vraag of uitdaging komen en niet meteen weten hoe ze het moeten aanpakken en dan, met wat begeleiding en de juiste tools, tot een goed resultaat komen. Dat moment waarop ze denken: “Yes, dit is gelukt!” daar doe ik het voor. Dan weet ik: we zijn op de goede weg.