De keuze voor de opleiding Pedagogisch Educatief Professional
Na een lastige periode wist Femke één ding heel zeker: ze wilde weer gaan studeren én ze wilde werken met kinderen. Niet vluchtig, maar op een manier waarbij ze écht de tijd kan nemen om hen te zien en te begrijpen. De Ad-opleiding Pedagogisch Educatief Professional sloot daar precies bij aan. De combinatie van pedagogiek en educatie sprak haar direct aan, omdat het haar de mogelijkheid biedt om zowel het gedrag van kinderen te begrijpen als het leren te ondersteunen. “Hier kan ik mij focussen op mijn eigen ontwikkeling én op die van kinderen. Dat maakt deze opleiding voor mij zo waardevol.” vertelt Femke.
Hier kan ik mij focussen op mijn eigen ontwikkeling én op die van kinderen. Dat maakt deze opleiding voor mij zo waardevol.
Een Associate degree is de ideale opstap
Opnieuw beginnen met studeren vond Femke spannend. Een vierjarige opleiding voelde als een grote stap, maar de Associate degree bood precies het juiste tussenstation. “Twee jaar is overzichtelijk en voelde als een veel lagere drempel,” zegt ze. Bovendien houdt het haar opties open: als ze wil, kan ze daarna altijd nog doorstromen naar een bachelor. Voor nu geeft de Ad haar de rust én het vertrouwen om weer volop in het leren te stappen.
Femke aan tafel met verschillende scholieren in Malawi bij haar vrijwilligerswerk project
Leren in een praktijkgerichte omgeving
“Supertof!” is Femke haar eerste reactie als je vraagt hoe ze de opleiding ervaart. Ze leert niet alleen veel over communicatie, ontwikkelingspsychologie en pedagogiek, maar vooral ook hoe ze die kennis in de praktijk kan toepassen. Dat komt mede door de docenten, die bijna allemaal uit het werkveld komen en echte verhalen meenemen de les in. En omdat je al snel stageloopt, zie je meteen hoe alles wat je leert eruitziet in de dagelijkse praktijk.
De vakken Kinderen met extra zorgbehoeften en Kindercoaching springen er voor Femke met kop en schouders bovenuit. Juist omdat deze vakken je de praktijk in trekken. “Je wordt uitgedaagd om kinderen écht te zien, precies zoals ze zijn,” zegt ze. Voor Femke is dát waar het vak voor haar om draait.
Communicatie als onverwachte meerwaarde
Wat haar het meest heeft verrast aan de opleiding? De hoeveelheid die ze leert over communicatie. Niet alleen met kinderen, maar ook met ouders en collega’s. “Op mijn vorige opleiding had ik het idee dat je dat maar gewoon moest kunnen,” vertelt Femke. “Hier leer je echt hoe je passende en effectieve communicatie inzet.” Dat inzicht heeft haar zelfvertrouwen én vakmanschap een enorme boost gegeven.
Je wordt uitgedaagd om kinderen écht te zien, precies zoals ze zijn.
Vrijwilligerswerk in Rotterdam: verbinden, ondersteunen en écht zien
Vrijwilligerswerk is een belangrijk onderdeel van Femke haar leven. Na haar maatschappelijke diensttijd bleef ze actief bij Netwerk Nieuw Rotterdam, een diverse en hechte community van jongeren die zich inzet voor de stad. Binnen deze organisatie is Femke vooral betrokken bij het project Vrijwlligert. Maandelijks organiseert ze op een woonlocatie voor mensen met een verstandelijke beperking een gezellige avond, waarbij de ontmoeting tussen jongeren en bewoners centraal staat.
Daarnaast helpt ze regelmatig bij het taalcafé en sluit ze aan bij andere activiteiten in de stad, zoals initiatieven op een vluchtelingenboot. Voor Femke is vrijwilligerswerk een manier om midden in de samenleving te staan en alles te zien wat Rotterdam vormt. “Rotterdam heeft zoveel gezichten,” vertelt ze. “Er is ook veel eenzaamheid en kwetsbaarheid. Toen ik dat meer ging zien, wist ik dat ik wilde bijdragen.”
Een bijzondere reis naar Malawi: bouwen aan klaslokalen en aan kansen
Afgelopen zomer reisde Femke met een groep van 25 jongeren naar Malawi, een ervaring die diepe indruk op haar heeft gemaakt. Tijdens het project bouwden ze samen met lokale bewoners twee nieuwe klaslokalen voor de school in Mkazimasika, waar de oude lokalen door zware regenval niet meer veilig waren. Naast het fysieke werk verzorgden ze op bouwdagen een kinderprogramma, zodat de kinderen even konden ontspannen, spelen en gewoon kind mochten zijn.
De ontmoeting met de kinderen en hun levensomstandigheden blijft Femke bij. Tijdens één van de programma’s deelde haar groep stiften en zelfgemaakte maskers uit. Terwijl de vrijwilligers verwachtten dat de kinderen meteen enthousiast zouden gaan knutselen, bleef iedereen stil zitten kijken naar het materiaal. Pas toen Femke liet zien dat je de dop van een stift moet halen, ging er een golf van opwinding door de ruimte. “Van peuters tot tieners, iedereen wilde het proberen. Het was zo puur en bijzonder om te zien.”
Femke tijdens haar vrijwillergswerk in Malawi met de kinderen met zelfgemaakte maskers.
Ook een lesbezoek was confronterend. Na het doneren van potloden, gummen en schriften kregen enkele kinderen de spullen overhandigd. “Ze liepen rond alsof het een kostbaar bezit was en misschien was het dat voor hen ook,” zegt Femke. Dat moment hield haar een spiegel voor. “Als je dat ziet, ga je hier heel anders kijken naar vanzelfsprekendheden.”
De ervaring maakte haar opnieuw bewust van de enorme verschillen tussen kansen, middelen en levenssituaties, zowel in Malawi als in Nederland. Maar minstens zo belangrijk was het inzicht dat je pas écht begrijpt wat iemand nodig heeft wanneer je het gesprek aangaat. “Je kunt niet aannemen dat dingen zijn zoals jij denkt dat ze zijn,” zegt ze. Dat bewustzijn neemt ze mee in haar toekomstige werk als Pedagogisch Educatief Professional.
Verbinding met haar opleiding
De reis naar Malawi gaf Femke niet alleen persoonlijke inzichten, maar ook een professionele. Door de klaslokalen te bouwen en met kinderen te werken, voelde ze hoe je letterlijk en figuurlijk kunt bijdragen aan de toekomst van kinderen. “We brachten hun dromen een stapje dichterbij en tegelijkertijd zagen we hen echt. We speelden, lachten en dansten. Momenten die ze niet vaak delen met volwassenen.”
Dat is precies waar het Pedagogisch Educatief Professional-vak om draait: kinderen kansen en veiligheid bieden, hun ontwikkeling stimuleren en ze serieus nemen. Daarnaast hielp de kennis die ze opdeed in de opleiding bij het voorbereiden en uitvoeren van de activiteiten, waardoor ze praktijkervaring kon koppelen aan theorie.
We brachten hun dromen een stapje dichterbij, en tegelijkertijd zagen we hen echt. We speelden, lachten en dansten. Momenten die ze niet vaak delen met volwassenen.
Van vormende ervaringen naar een groeiend toekomstbeeld
De ervaringen in Rotterdam en Malawi hebben Femke gevormd en haar een helder beeld gegeven van wat ze belangrijk vindt in haar werk. Ze leerde dat je pas echt begrijpt wat iemand nodig heeft wanneer je echt aanwezig bent, luistert en met aandacht handelt. Het vrijwilligerswerk en de internationale ervaring maakten haar bewust van de verschillen in kansen, middelen en mogelijkheden, maar ook van de kracht die kinderen en jongeren kunnen hebben wanneer ze serieus worden genomen.
Foto: Student Femke in contact met een kindje waarbij ze iets overhandigd.
Ambities en dromen voor de toekomst
Al deze ervaringen hebben Femke geholpen haar toekomstbeeld concreet te maken. Ze oriënteert zich op de pabo, omdat ze later in het basisonderwijs kinderen wil begeleiden en inspireren. Ook het speciaal basisonderwijs heeft een plekje in haar hart gekregen, mede door haar stage en vrijwilligerswerk.
Femke wil een juf worden waarbij leerlingen ervaren dat ze er mogen zijn, zichzelf kunnen zijn en durven te laten zien wie ze zijn. “Ik hoop dat ik de juf mag zijn waarbij kinderen echt voelen dat ze er mogen zijn en zichzelf kunnen laten zien,” zegt ze. Tegelijkertijd wil ze structuur en duidelijkheid bieden, omdat dit bijdraagt aan een veilige leeromgeving.
Ze droomt er ook van om nog vaker op reis te gaan, zoals naar Malawi, om bij te dragen en te leren van andere culturen en werkwijzen. Binnen haar werk wil ze zich verder specialiseren, bijvoorbeeld op het gebied van gedrag, zodat ze kinderen nog beter kan ondersteunen.
Ik hoop dat ik de juf mag zijn waarbij kinderen echt voelen dat ze er mogen zijn en zichzelf kunnen laten zien.
Een boodschap aan toekomstige studenten
Met haar ervaringen wil Femke anderen inspireren: “Als je de tijd en ruimte hebt om iets te doen voor een ander, doe het dan. Je leert er zelf ook onwijs veel van. Wie weet ontdek je wel een nieuw talent of een toffe doelgroep om mee te werken!” Haar advies geldt zowel voor het kiezen van de opleiding Pedagogisch Educatief Professional als voor het doen van vrijwilligerswerk in het buitenland: je ontdekt er nieuwe talenten, krijgt waardevolle inzichten en maakt verschil, zowel voor jezelf als voor de mensen om je heen.