Menu English

Glenn Kruisselbrink over zijn ervaringen als Ondernemen-student en de reis van Mayoneur: van start-up naar supermarkt dominantie

Ondernemen: Meet the alumni

Meet Glenn! Glenn Kruisselbrink is 29 jaar, woont in Haarlem en is één van de twee oprichters van Mayoneur, producent van plantaardige mayonaise. Het idee van Mayoneur ontstond bij hem en zijn compagnon Geert Kranendonk tijdens hun opleiding Ondernemen bij Rotterdam Academy. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen als Ondernemen-student en neemt hij ons mee in de reis van Mayoneur: van start-up tot supermarkt dominantie.

Waarom heb je gekozen voor de Associate degree-opleiding Ondernemen?

Ik wist al vrij vroeg dat ik ondernemer wilde worden. Ik heb van mezelf best wel een sterke mening en ben totaal niet onzeker. Dus ik had altijd heel veel creatieve gedachten en wilde me bemoeien met het bedrijf waar ik werkte, meedenken, maar dat werd niet altijd gewaardeerd. Dus op jonge leeftijd wist ik al: ik wil iets voor mezelf beginnen, ik wil ondernemer worden. 

 

Op jonge leeftijd wist ik al: ik wil iets voor mezelf beginnen, ik wil ondernemer worden.

Fotograaf: Melissa van Well-Dijkshoorn

Hoe ben je op het idee van Mayoneur gekomen?

Op de opleiding leerde ik mijn compagnon Geert Kranendonk kennen. Op een gegeven moment moet je een trendanalyse gaan maken, kansen in de markt gaan spotten. Wij zagen dat er een hele vegan tour aankwam. The Avocado show kwam, Vegan Junk Food Bar kwam. En wij zaten er in Amsterdam middenin.  

Voor de opdracht moesten we drie ondernemers interviewen en dat opnemen met onze telefoons als bewijs. We wilden het anders aanpakken. We huurden een GoPro, hebben tien ondernemers geïnterviewd en startten een YouTube kanaal ‘Ondernemend naar de top’. Tussen de interviews zat de eigenaar van restaurant Mossel en Gin, die een gin-mayo op de markt had gebracht. En toen dachten wij: hoe zou hij dit bedacht hebben? Gin is populair. Mayo is populair. Doe ik bij elkaar: gin-mayo.  

Dus met de hele vegan opkomst in ons achterhoofd zaten we te sparren tijdens een etentje. Ik was Mexicaans aan het eten met guacemole en Geert zoete aardappelfriet met mayo. Toen bedachten we: Avocado-mayo! 

Ik was Mexicaans aan het eten met guacemole en Geert zoete aardappelfriet met mayo. Toen bedachten we: Avocado-mayo!

Avocado-mayo en dan?

We hebben tot 4 uur ’s nachts aan de keukentafel gezeten en onder het genot van een paar biertjes alles uitgeschreven en een heel plan bedacht. Geert heeft een achtergrond in de horeca en ik in de voeding, dus de volgende dag hebben we bij de supermarkt ingrediënten gekocht, samengevoegd in een blender en verschillende varianten gemaakt: chili-mayo, lemon-mayo, avocado-mayo, niet vegan, wel vegan…  

Toen zijn we op zoek gegaan naar een sausproducent. We hebben er een stuk of tien benaderd en eentje heeft er gereageerd. Die zat helemaal in Holten, 2,5 uur met de trein enkele reis. Toen zijn we daar met onze potjes heengegaan en hebben aangegeven dat we graag een avocado-mayo wilden ontwikkelen met een hoog gehalte avocado erin. Hij belde ons twee weken later op dat de samples klaar waren: 5 verschillende soorten. Wij hebben deze allemaal thuis getest. Bij elke sample hebben we op een briefje geschreven wat we van de geur, kleur, smaak en structuur vonden. Er kwam er eentje uit die volgens ons perfect was. Die hebben we besteld in een emmer, met 10 losse flesjes erbij.  

We hebben zelf de flesjes gevuld en labels gemaakt. Met de flesjes en onze pitch zijn we Amsterdam ingegaan, langs verschillende zaakjes: vegan winkeltje, slager, delicatessenzaakje, restaurant... Drie van hen wilden het proberen, die zagen er wel markt in. Elk 25 flesjes. We bestelden in totaal 300 flesjes bij de producent. Alleen kon de vrachtwagen niet bij ons huis komen. We hebben de flesjes laten bezorgen bij ons favoriete restaurant en hebben ze vanaf daar met een Uber zelf naar ons huis gereden. Alles in onze woonkamer opgeslagen en daarna de flesjes zelf met de fiets rondgebracht. Twee weken later kregen we al een belletje dat het op was en dat ze meer wilden. Ondertussen kwam er nog een zaakje bij. De vraag groeide en er kwam ook vraag naar meer varianten. Die gingen we ook produceren. Het aantal varianten groeide, de bestellingen werden groter en er kwamen ook nieuwe afnemers bij. En daarnaast had ik ook nog een bijbaan en moest ik mijn scriptie schrijven.  

De vrachtwagen kon niet bij ons huis komen. We hebben de flesjes laten bezorgen bij ons favoriete restaurant en hebben ze vanaf daar met een Uber zelf naar ons huis gereden.”

We hadden 15 afnemers, 20 afnemers… En toen kwam Dragon’s Den op tv, waar we gepitcht hebben voor 1,3 miljoen kijkers. Daarna liepen we bij de plaatselijke Jumbo naar binnen en die zei: ‘hé, ik ken jullie van tv, jullie zijn die sausjongens!’. Hij was eigenaar van vier Jumbo’s en wilde ons in het assortiment. En de filiaalmanagers hebben onderling ook contact, dus er kwamen steeds meer Jumbo’s bij.  

Toen hebben we geïnvesteerd in een bedrijfsbus, die we hebben laten wrappen, waar we de bestellingen mee rond konden rijden. En hebben we iemand aan moeten nemen omdat het te veel voor ons tweeën was met ook nog het stukje marketing en financiën ernaast. Die haalde op een gegeven moment een heleboel Albert Heijns binnen. Zo veel, dat we het hoofdkantoor gecontacteerd hebben, waarna ze ons officieel in het assortiment hebben opgenomen. Daarvoor was het allemaal zogenaamd ‘achterdeur leveren’. Na de deal met Albert Heijn wilde Jumbo dat ook. Ons doel was altijd al de grote supermarkten binnenhalen. Daar werkten we drie jaar naartoe.  

Ons doel was altijd al de grote supermarkten binnenhalen. Daar werkten we drie jaar naartoe

En nu je alle groten hebt binnengehaald?

Nu is de focus op de plekken waar we liggen, targets halen. We hebben nu 300 Jumbo’s. En als je daar boven een x aantal producten verkoopt, dan wordt je opgeschaald en lig je ineens in 900 Jumbo’s. Dus deze zomer is onze focus: marketing. Hiervoor konden we dat niet zoveel doen, want dan horen mensen op de radio over Mayoneur, komen ze in de grote supermarkten en ligt het er niet. Maar nu kan dat dus wel. We hebben een PR-bureau ingeschakeld, werken met YouTuber Kwebbelkop samen voor onze social media strategie en hebben een rebranding laten doen.  

 

Fotograaf: Melissa van Well-Dijkshoorn

Even terug naar de opleiding. Hoe heb je deze ervaren?

In het begin had ik helemaal geen zin om te studeren. Vroeg je bed uit, tentamens, praktijkweek, huiswerk. Allemaal geen zin in. Maar op een gegeven moment kwam er een shift en werd het werkelijkheid voor ons. Alle projecten gingen over Mayoneur, en dat was iets waar we echt mee verder wilden. Toen zag ik mijn docenten ook niet meer alleen als docenten, maar als mentoren en ervaringsdeskundigen. En zaten we ineens in lessen die helemaal niet verplicht waren, gewoon omdat we zoveel vragen hadden.  

Er zaten veel mensen in de klas die alleen hun papiertje wilden halen en het niet per se leuk vonden. Maar wij hebben zó genoten van de opleiding dat we hem aan iedereen aanbevelen. 

Toen zag ik mijn docenten ook niet meer alleen als docenten, maar als mentoren en ervaringsdeskundigen.”

Aan welke vaardigheden die je tijdens de opleiding hebt geleerd heb je het meeste gehad tijdens het starten van een eigen onderneming?

De standaard dingen zoals het Business Model Canvas, de STAR-methode, de 5 P’s en al dat soort dingen. Maar we misten juist ook nog wel wat. Op een gegeven moment kregen we te maken met de Belastingdienst en het doen van aangifte. Geen idee hoe dat werkte, daar hadden we nooit iets mee gedaan. En ook het stukje subsidies en eventuele uitkeringen waar je voor in aanmerking komt. Dat hebben we nu allemaal zelf uitgezocht. Het zou goed zijn als KvK Zakelijk bij jullie op de opleiding komt. Eigenlijk zou er gewoon een KvK in de school moeten zitten, dat je je op school zelfs kunt inschrijven. 

 

Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?

Met Mayoneur hebben we nu eerst de focus op Nederland. Daarna Europa. We hebben een agent in dienst die zich gaat focussen op het binnenhalen van de grote Europese supermarkten. Azië willen we nog naartoe. Amerika en Dubai willen we nog naartoe… Eigenlijk willen we world domination met onze sauzen. De nieuwe Hellman’s worden. Maar het is heel moeilijk om daar te komen. Wijs maar eens een bod af van Unilever, die met een grote zak geld aankomt en zegt ik wil Mayoneur nu hebben. Dus wat ik denk dat er gaat gebeuren is dat we over 2-3 jaar een overname gaan krijgen. Maar wel blijven als Directeur en op de loonlijst komen te staan van Mayoneur. En dan na 5-6 jaar als ik een beetje tegen de 40 aan loop, dan ga ik vrijwilligerswerk doen in Costa Rica. Koop ik een strandtentje daar, of een koffiezaakje, een huisje in Spanje die ik ga verhuren... Maar ik ga ook weer herinvesteren in nieuwe start-ups die de supermarkt-wereld in willen gaan, waar ik mijn netwerk, kennis en ervaring (en gemaakte fouten) voor kan gebruiken. Dus eigenlijk de nieuwe Glenn en Geert helpen groot te worden. En misschien wel twee dagen in de week als docent werken bij Hogeschool Rotterdam.  

Ondernemen zit in je bloed. Je kan niet stilzitten, je wil bezig blijven. 

Eigenlijk willen we world domination met onze sauzen. De nieuwe Hellman’s worden.

Wil je nog iets meegeven aan huidige of toekomstige Ondernemen-studenten?

Je moet wel écht achter je eigen product staan. We hebben zoveel tegenslagen gehad. Als we niet achter ons product hadden gestaan, waren we al lang en breed gestopt. Leveringen die niet kwamen, flesjes die ontploften in de winkel of bij een bekende influencer thuis in haar keuken, te kleine barcodes op de labels waardoor ze niet scanden en alles uit de schappen gehaald moest worden, een website die ineens verdwenen was… 

En laat je ook niet demotiveren door anderen. Vrienden en familie van ons snapten het niet. Die zeiden: ga nou gewoon bij een goed bedrijf werken. Maar we zetten door. Stopten al onze tijd en geld erin. En kijk waar we nu zijn. Nu horen we vaak: als je hulp nodig hebt moet je het laten weten. Ja, nu hebben we het niet meer nodig.  

Meer weten over deze opleiding?

 Ga naar de opleidingspagina