De keuze voor een Associate degree
Toen Tim op zoek ging naar een passende opleiding binnen de IT, wilde hij vooral iets dat hij kon combineren met zijn werk. Tijdens een open dag bij Rotterdam Academy raakte hij in gesprek met docent Ahmed Said. Dat gesprek bleek doorslaggevend.
“We hebben uitgebreid mijn situatie besproken,” vertelt Tim. “De deeltijdvariant van de Associate degree ICT Service Management bood alle facetten die ik zocht. De combinatie van theorie en praktijk sprak me erg aan. Bovendien is er een doorstroommogelijkheid naar een bachelor, wat voor mij een fijne gedachte is.”
Voor Tim was de keuze voor een Associate degree logisch: “De Ad-opleiding is praktisch, gericht op de werkvloer en precies goed qua niveau. Je leert echt hoe je dingen in de praktijk kunt verbeteren. Dat past goed bij iemand die al werkt, maar zich verder wil ontwikkelen.”
De deeltijdvariant bood alle facetten die ik zocht. De combinatie van theorie en praktijk sprak me erg aan.
ICT in het basisonderwijs
Met een mbo-achtergrond en een baan in het onderwijs, weet Tim precies wat er speelt in zijn vakgebied. “Ik werk als onderwijskundig ICT’er op vier basisscholen. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor het ondersteunen van ongeveer 130 collega’s en 800 leerlingen,” legt hij uit. “Mijn doel is om ervoor te zorgen dat het digitale onderwijs altijd blijft draaien, zodat leerlingen optimaal kunnen leren.”
Toen hij merkte dat hij zijn kennis wilde verbreden, ging hij op zoek naar een opleiding die aansloot bij de servicegerichte taken van zijn werk. “De opleiding ICT Service Management past daar perfect bij. Ik leer hier niet alleen over technische processen, maar ook over dienstverlening, communicatie en organisatie. Dat gebruik ik dagelijks in mijn werk.”
Leren, werken en groeien
De deeltijdopleiding biedt Tim de mogelijkheid om te studeren naast zijn baan. En dat bevalt hem uitstekend. “De opleiding is goed opgebouwd. Ik ervaar veel afwisseling en zelfstandigheid, en dat past bij mijn manier van werken,” vertelt hij. “De begeleiding is prettig, docenten zijn betrokken en er is ruimte om extra uitdaging te zoeken als je dat wilt.”
Wat Tim vooral waardeert, is dat de manier van toetsen hem stimuleert om het beste uit zichzelf te halen. “De toetsen zijn zo vormgegeven dat je echt moet laten zien wat je kunt. Dat motiveert mij om net dat stapje extra te zetten. En dat maakt het leerproces niet alleen leerzaam, maar ook leuk.”
Studieadvies van Tim
Als ervaringsdeskundige heeft Tim een paar tips voor toekomstige studenten.
“Doe de opleiding echt voor jezelf. Dan haal je er het meeste uit. De manier van toetsen moedigt je aan om te groeien, maar je moet zelf het initiatief nemen. Stel vragen, zoek de docenten op. Ze staan altijd klaar om te helpen.”
Zijn advies voor nieuwe studenten is duidelijk: “Wees nieuwsgierig en pak de kansen die je krijgt. Als je die extra stap zet, merk je dat het zich dubbel en dwars terugbetaalt.”
Mijn doel is om ervoor te zorgen dat het digitale onderwijs altijd blijft draaien, zodat leerlingen optimaal kunnen leren.
De toekomst in zicht
Hoewel Tim zich nu volledig richt op zijn werk en studie, kijkt hij ook vooruit. “Na mijn Ad-opleiding wil ik de kennis die ik heb opgedaan inzetten om mijn service binnen het basisonderwijs verder te optimaliseren,” vertelt hij. “Ik wil mijn teams nog beter ondersteunen en zorgen dat alles op ICT-gebied soepel loopt.”
En daarna? “Een bacheloropleiding sluit ik zeker niet uit. Dat zie ik als een logische vervolgstap. Maar eerst wil ik deze Ad-opleiding met succes afronden en mijn kennis goed in de praktijk brengen.”
“Je kunt hier echt het verschil maken”
Voor Tim is het duidelijk: deze opleiding biedt meer dan alleen kennis. Het is een kans om jezelf te ontwikkelen én direct waarde toe te voegen in je werk.
“Wat ik vandaag leer, kan ik morgen toepassen,” zegt hij. “Dat maakt deze opleiding zo waardevol. Het is niet alleen investeren in jezelf, maar ook in de mensen met wie je werkt en in mijn geval: in het onderwijs van de toekomst.”
