Studenten werken aan echte communicatievraagstukken, werken samen met internationale studenten en doen praktijkervaring op, zowel in het buitenland als in Nederland. Daardoor ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden voor het communicatievak. Ze krijgen inzicht in cultuurverschillen en internationale communicatie, leren samenwerken met studenten uit andere landen en bouwen meer zelfvertrouwen op, bijvoorbeeld door te presenteren in het Engels. Daarnaast doen ze praktijkervaring op met bedrijven en internationale cases, wat zorgt voor een bredere blik op de wereld en op henzelf.
Communicatie stopt niet bij de grens
Docent Gijs ziet internationalisering als een onmisbaar onderdeel van de opleiding. “In de veranderende maatschappij moet je verder kijken dan je landsgrenzen, zeker binnen communicatie. Andere perspectieven meenemen maakt je werk gewoon beter.”
Als cursushouder coördineert hij het docententeam en onderhoudt hij de samenwerking met partnerscholen in Gent, Milaan, Oslo en Tallinn. “We kiezen bewust voor bestemmingen waar studenten ook echt samenwerken met lokale studenten. Die uitwisseling is de meerwaarde.”
In de veranderende maatschappij moet je verder kijken dan je landsgrenzen, zeker binnen communicatie. Andere perspectieven meenemen maakt je werk gewoon beter.
Leren door te doen en samen te werken
Tijdens de cursus werken studenten aan twee grote opdrachten. De eerste is een internationaal communicatievraagstuk. Een Nederlands merk wil uitbreiden naar het buitenland en vraagt studenten om een passend communicatieconcept te ontwikkelen.
“Studenten werken hierbij samen met buitenlandse studenten. Zij brengen de lokale kennis in: wat werkt wel en wat juist niet?” legt Gijs uit. “Dat levert inzichten op die je niet uit theorie haalt.”
Daarnaast organiseren studenten een culturele groepsactiviteit, zoals een foodtour, museumbezoek of creatieve citygame. Zo ervaren ze cultuur niet alleen in de praktijk, maar leren ze die ook vertalen naar effectieve communicatie.
Studenten werken hierbij samen met buitenlandse studenten. Zij brengen de lokale kennis in: wat werkt wel en wat juist niet? Dat levert inzichten op die je niet uit theorie haalt.
Internationalisering voor iedereen
Binnen de cursus Internationalisering krijgen studenten de mogelijkheid om deel te nemen aan een studiereis naar Gent, Milaan of Oslo. Studenten geven hierbij hun voorkeur aan en maken zo een bewuste keuze voor een bestemming die bij hen past. Tegelijkertijd begrijpen we dat niet iedereen kan of wil reizen. Daarom biedt de opleiding een volwaardig internationaal thuisblijfprogramma, waarin studenten in Nederland samenwerken met buitenlandse studenten en bedrijven.
“We willen internationalisering inclusief maken,” zegt Gijs. “Ook studenten die niet op studiereis gaan, krijgen een internationale ervaring die inhoudelijk net zo sterk en waardevol is.”
Rotterdam: internationaal dichtbij huis
Studenten die in Nederland bleven, werkten dit jaar samen met Estse en Belgische studenten. Met de Belgische studenten hadden ze zowel online als fysiek contact en ontvangen ze internationale groepen in Rotterdam, waarvoor ze zelf culturele activiteiten organiseerde. Tijdens een grote internationaliseringsdag gingen meer dan honderd studenten samen op pad, wat zorgde voor veel nieuwe ontmoetingen en verbinding. Ook maakten de studenten kennis met het internationale werkveld via een bedrijfsbezoek aan digitaal bureau DEPT, waar zij een praktische sollicitatieworkshop volgden.
“Aan het eind van de dag zag je echt dat er een band was ontstaan,” vertelt Gijs. “Onze studenten zagen hun eigen stad ineens door een andere bril.” Ook studenten waren enthousiast deelt Gijs, zo zei een student na afloop: “Dit was de eerste keer dat ik een bedrijfsbezoek echt nuttig vond.“
Aan het eind van de dag zag je echt dat er een band was ontstaan. Onze studenten zagen hun eigen stad ineens door een andere bril.
Gent: cultuur, creativiteit en verbinding
In Gent ging een enthousiaste en sociale groep studenten op ontdekking. Ze organiseerden zelf activiteiten, zoals een foodtour met typisch Gentse lekkernijen en een spelletjesmiddag in een café. Daarnaast werkten ze aan een internationale case waarin zij onderzochten hoe een Rotterdams merk succesvol gelanceerd kan worden in Gent. Daarbij hielden ze rekening met cultuurverschillen, timing en mogelijke samenwerkingen.
De studenten gaven aan dat ze vooral een open houding en meer nieuwsgierigheid naar andere culturen hebben ontwikkeld. Ook vonden ze het waardevol om met studenten uit andere klassen samen te werken en nieuwe contacten op te doen. Veel studenten realiseerden zich dat studeren niet alleen draait om deadlines, maar ook om ontdekken, verbinden en genieten.
Foto: Een foto van de studiereis in Gent, een prachtig stadsbeeld. Fotograaf: Loes Hulshof.
Milaan: samenwerken, groeien en presenteren in het Engels
Voor veel studenten was Milaan hun eerste kennismaking met Italië. Ze werkten samen met Italiaanse studenten en presenteerden hun communicatiecases in het Engels. Dat was spannend, maar leverde uiteindelijk veel zelfvertrouwen op. “Na de presentaties zag je het zelfvertrouwen enorm groeien,” vertelt docent Floor. “Het kan dus wél: presenteren in het Engels voor een grote groep.”
Tijdens de week bezochten studenten het bedrijf WeRoad, namen ze deel aan verschillende culturele activiteiten zoals museumbezoeken, een boottour en een wijnproeverij, en brachten ze een bezoek aan het Giorgio Armani Museum. “Het is bijzonder om te zien hoe studenten in één week zelfstandiger en zelfverzekerder worden,” aldus docent Floor.
Foto: De groep studenten die op studiereis was naar Milaan op één van hun bezoeken. Fotograaf: Floor Sonneveld.
Oslo: natuur, creativiteit en internationale diepgang
In Oslo werkten studenten samen met bachelorstudenten van partnerschool Kristiania University of Applied Sciences. Het programma combineerde creatieve en inhoudelijke verdieping met culturele en sociale activiteiten. Zo presenteerden Nederlandse en Noorse studenten hun interculturele vraagstukken aan elkaar en bezochten zij verschillende Noorse communicatiebureaus, waaronder het internationaal bekende architectenbureau Snøhetta.
Er was ook ruimte voor ontspanning en verbinding, met onder andere een sauna aan het fjord, een frisse duik in het water, een pubquiz en gezamenlijke excursies. “Studenten waren onder de indruk van het niveau van de Noorse studenten,” vertelt docent Okke. “Maar vooral ook van hoe leuk het was om samen te leren buiten het klaslokaal.”
Foto: Een getekende samenvatting van de studiereis naar Oslo. Gemaakt door: Rinus de Regt
Een ervaring die je bijblijft
Of studenten nu naar Oslo, Milaan of Gent gingen of in Rotterdam bleven: allemaal kregen ze een internationale ervaring die hen verder bracht.
“Ik ben er trots op dat we voor álle studenten een waardevolle internationale ervaring creëren,” besluit Gijs. “Dat lukt alleen doordat we al jaren investeren in sterke samenwerkingen.”