Tijdens het tweede halfjaar van de opleiding ontwikkelen eerstejaarsstudenten een compleet mediamerk rond een maatschappelijk thema dat hen aanspreekt. Ze kiezen een relevante doelgroep, koppelen hun concept aan ten minste één van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en vertalen dat naar drie producten: een magazine, een podcast en socialmediacontent.
"Het bijzondere aan deze module is dat alle disciplines samenkomen: beeld, tekst, audio en strategie. Studenten ontdekken hoe je kanalen slim inzet zodat ze elkaar versterken. Zo leren ze niet alleen creatief denken, maar ook hoe je een merk bouwt met echte impact,’’ legt vakdocent Denise uit.
Het bijzondere aan deze module is dat alle disciplines samenkomen: beeld, tekst, audio en strategie.
Van falen tot vrouwelijke seksualiteit
De diversiteit aan onderwerpen dit jaar was enorm. Van taboes doorbreken tot niche-communities aanspreken, alles kwam voorbij. “Studenten maken content die echt ergens over gaat. Ze snijden maatschappelijke thema’s aan op een manier die hun generatie begrijpt en aanspreekt. Zo kozen ze thema’s die aansluiten bij hun eigen leefwereld én actuele maatschappelijke vraagstukken,” aldus Maria (vakdocentcoördinator).
Een greep uit de opvallendste merken:
- Soos: een mediamerk dat trends perfect aanvoelt. Het merk ging een samenwerking aan met influencer Anna’s Deepclean en maakte op deze manier slim gebruik van social media. De TikTok-video werd maar liefst 161.000 keer werd bekeken.
- CTRL-Z: een mediamerk dat een ode brengt aan imperfectie. Ze laten met humor en herkenbaarheid zien dat fouten maken mag en dat we daar juist van leren.
- Lekker Anderz: een mediamerk over neurodiversiteit. Het merk dat eerlijk durft te zijn, dichtbij komt met de verhalen en vernieuwend is!
- Blush: een mediamerk over vrouwelijke seksualiteit. Visueel sterk, professioneel en met lef gebracht.
Foto: Magazines die gemaakt zijn door eerstejaarsstudenten van Crossmediale Communicatie. Fotograaf: Lara van der Reijken
Mediamerk Go Gap: winnaar van twee prijzen
Een van de absolute uitblinkers was Go Gap, een platform voor jongeren die een tussenjaar nemen. Het team creëerde inspirerende en herkenbare content voor iedereen die even pas op de plaats neemt: of je nu aan het reizen bent, werkt of juist nog niet weet wat je wil. “We wilden iets maken dat met je meereist. Een plek waar je jezelf mag zijn, ook als je het even niet weet,” vertelt een student van Go Gap.
Het team interviewde rapper Diggy Dex over zijn eigen ervaringen met tussenjaren, ontwikkelde sterke visuele content en bracht alles samen in één heldere merkidentiteit. Het werd beloond met de prijzen voor Beste Mediamerk én de Best Social Award. Deze prijzen worden elk jaar uitgereikt aan de meest vernieuwende en impactvolle media-initiatieven.
Go Gap wist deze beide te winnen dankzij het indrukwekkende bereik op social media en de creatieve content die het team wist te realiseren. Daarnaast verdiende het de titel Beste Mediamerk door het sterke totaalconcept dat ze hebben neergezet: een inspirerend samenspel van podcast, social media en magazine dat samen één krachtig geheel vormt.
“We kregen superveel positieve reacties. Ja, het was stressen richting de deadline, maar alles kwam op tijd af. We zijn echt trots op het eindresultaat,” vertelt het team van Go Gap trots.
We wilden iets maken dat met je meereist. Een plek waar je jezelf mag zijn, ook als je het even niet weet.
Praktisch leren, professioneel presenteren
De module draait niet alleen om creativiteit, maar ook om samenwerking, plannen en professioneel communiceren. Studenten werken een half jaar lang intensief samen in teams. Elke student vervult een eigen rol, bijvoorbeeld hoofdredacteur, contentcoördinator of beeldverantwoordelijke.
Studenten ontdekken dat media maken veel meer is dan ‘gewoon content posten’. Ze gaan nadenken over de doelgroep, tone of voice, visuele stijl en timing. Onderweg komen ze de nodige uitdagingen tegen: van creatieve meningsverschillen tot het halen van strakke deadlines. Maar juist die praktijkervaring maakt deze module zo leerzaam. “Ze leren samenwerken als een professioneel team. Dat betekent verantwoordelijkheid nemen, feedback geven én ontvangen, en werken naar een gezamenlijk resultaat,” aldus vakdocent Maria.

Foto: De feestelijke lancering vond plaats tijdens de Expo-week, waar alle mediamerken werden gepresenteerd. Fotograaf: Lara van der Reijken.
Feestelijk hoogtepunt: lancering tijdens de Expo week
De afsluiting van het project vond plaats tijdens de Expo week, waarin alle studenten hun mediamerken presenteerden aan een vakjury van professionals uit de creatieve sector. De jury bestond uit fotograaf Renée Jacky Mosterd, contentmaker en hoofdredacteur Karen Kroonstuiver, artdirector Attlyn Vrolijk en marketingmanager Ruerd Nauta. De studenten pitchten hun merk, presenteerden hun merk met een eigen stand en lieten zien hoe hun magazine, podcast en socials elkaar versterkten.
Docent Denise vertelt: “De sfeer was energiek en trots. Je zag echt de opluchting en trots bij de studenten toen ze hun merk presenteerden. De jury was onder de indruk van het niveau, sommige merken zouden zó de markt op kunnen."
Meer dan een schoolopdracht
Volgens de studenten voelt BP Content niet als een gewone schoolopdracht, maar als echt werken in het vakgebied. "Het leukste was dat je vanaf het eerste idee tot het eindproduct alles zelf in handen hebt. Je ziet je concept groeien, je leert nieuwe skills en uiteindelijk heb je iets waar je met trots je naam onder zet," vertelt een van de studenten van Go Gap. Daarmee is BP Content niet alleen een leerzame module, maar ook een waardevolle aanvulling op het portfolio van studenten. Voor veel eerstejaarsstudenten is het een goed voorbeeld van hoe het straks in de praktijk is en helpt het ze om beter te weten welke rol of richting écht bij hen past.