Menu English

Nudging in het onderwijs

Docenten helpen om studenten te verleiden voor leertaken

Publicatiedatum: 17 oktober 2018

In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) wordt steeds meer nadruk gelegd op het opleiden van zelfstandige studenten die autonome keuzes maken. Dit onderzoeksproject richt zich op het professionaliseren van docenten via de Nudge-theorie. Nudges zijn bijna onmerkbare duwtjes in de goede richting, bedoeld om iemand subtiel te begeleiden naar (meer) verstandige beslissingen/gedragingen.

Toon:

Het project biedt inzicht in de toepasbaarheid van nudging in het onderwijs (specifiek docentprofessionalisering) en biedt praktische hulpmiddelen voor docenten/lerarenopleiders om studenten te ondersteunen. Ontwikkelde producten en kennis worden tijdens en na het project breed gedeeld en geïmplementeerd.

Het project begint met een inventarisatie welke pedagogische strategieën docenten al gebruiken om autonoom leergedrag te bevorderen. Op basis hiervan ontwerpt elke ontwikkelgroep drie onderling te vergelijken pedagogische nudges. De docenten passen die nudges toe in hun klassen als experiment. Daarbij worden interviews met docenten en studenten gehouden om succes- en risicofactoren in kaart te brengen, en indivi- duele verschillen in nudge-effectiviteit worden verkend.

Op basis van de resultaten worden de nudges aangescherpt en toegepast in de stageperiode. Hiermee wordt de toepasbaarheid van de ontwikkelde nudges getoetst in een andere autonomie-gerichte leersituatie dan de klassensituatie.
De stuurgroep bekijkt hoe de verkregen resultaten en producten breder kunnen worden, resulterend in een adviesrapport voor relevante stakeholders.