Menu English

A.L.I.B.I

Afdeling Legale en Illegale Buitenaardse Integratie

Publicatiedatum: 01 september 2016

Een serious game voor kinderen die vanwege vroege negatieve, ingrijpende sociale ervaringen preventief ondersteuning nodig hebben bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school.

Toon:

(Beoogde) resultaten

A.L.I.B.I. zal in de nabije toekomst worden aangevuld met een dashboard en een laag-intensief trainingsprogramma voor leerkrachten en docenten. Met dit trainingsprogramma leren leerkrachten en docenten informatie over de progressie van kinderen binnen het spel te gebruiken voor transfer van wat kinderen in het spel hebben geleerd, en nog moeilijk vinden, naar ondersteuning voor de context van de klas en de school, in het bijzonder tijdens de transitieperiode naar het voortgezet onderwijs.

A.L.I.B.I.-prototype 1 heeft een trailer:

Prototype is ontwikkeld voor kinderen met Autismespectrumproblemen en is vooral gericht op preventieve training van planning- en organisatievaardigheden en sociale vaardigheden. Met behulp van een European Research Grant ontwikkelen we in de periode augustus 2020 t/m mei 2021 game-elementen die gericht zijn op het ontwikkelen en versterken van social mindfullness. Vanaf mei 2021 vindt een eerste exploratieve studie plaats naar gebruikersvriendelijkheid en opbrengsten in termen van schooltransitiemanagement.

.

Publicaties

  • Vuijk, P. & Bul, K. (begin januari 2021 te verschijnen in ‘Wetenschap en praktijk. Gids voor (aankomende) professionals in zorg, welzijn en sociaal werk’). Casus | Een s(t)imulerende schoolomgeving. Het optimaliseren van de transitie naar het voortgezet onderwijs van leerlingen met een Autismespectrumstoornis met behulp van serious gaming: een iteratief ontwikkel- en onderzoekstraject.
  • Vuijk, P., Bul, K., & Hopman, J. (2019). A.L.I.B.I. Een schooltransitieprogramma voor kinderen met Autismespectrumproblemen. In: Jaarboek STRAW.
  • Hopman, J. M., Bronner, M., & Vuijk, P. (2018). Gebruikersonderzoek A.L.I.B.I. Rotterdam: Rotterdam University Press.
  • Vuijk, P., Bul, K. C. M., & Kuiper, C. (2015). Naar het voorgezet onderwijs met behulp vaneen serious game: Let’s go! Wintereditie Engagement.
  • Vuijk, P., Bul, K., Brand, E., Greaves-Lord, K., Maras, A., & Kuiper, C. (2015). Let’s play (serious gaming): schooltransitiemanagement voor jeugdigen met een autismespectrumstoornis. Journal of SocialIntervention:TheoryandPractice, 24(3), 69-74.