Foto ter illustratie
3 maart 2025
Deze bijeenkomst stond het uitwerken van de eigen onderzoeksaanpak centraal. We waren opnieuw met een gemengde groep van (acht) studenten Social Work, een masterstudent, drie mensen met ervaringskennis betrokken bij ZVS, een bewoner/professional vanuit ZVS/Groene connectie, Alexander die als place basedleader altijd zijn pet op heeft van initiatiefnemer van ZVS, maar ook die van Social Work-docent en Leonie le Sage, als embedded lector.
Inspiratie vanuit stadspedagogisch masteronderzoek
Een masterstudent doet onderzoek naar signalering van antisociale ontwikkeling en delictgedrag en is gekoppeld aan Project Change West. Ze betrekt daar verschillende partners, maar bouwt tegelijkertijd aan een verdere uitbouw van (informele en formele) partners rondom een preventie opgave. Ze deelde haar eigen onderzoeksontdekkingen en lessons learned.
Tijd en vasthoudendheid
Hierbij deelt ze Tips & tricks over zelf initiatief nemen, mensen bij elkaar brengen, op mensen afgaan en contact maken. In de context van de wijk kan ze deels gebruik maken van relaties in het bestaande netwerk, maar ze bouwt tegelijkertijd ook aan een netwerk van partners. Dat vraagt tijd en vasthoudendheid. Je moet mensen mee zien te krijgen.
RNR-model
Ook besprak ze de ethische overwegingen bij dataverzameling mensen in een kwetsbare positie en hoe zorgvuldig met hun belangen om te gaan. Ze werkt zelf binnen de forensische zorg en dacht dat iedereen het RNR-model wel kende, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Inhoudelijke rode draad was het RNR raamwerk: een kader vanuit de forensische zorg waarin de risico’s van delinquent gedrag beschreven staan. Dit kader kan ook toegepast worden op de wijk, want in de wijk zijn dezelfde risico’s te herkennen. Goed kunnen signaleren van en kunnen samenwerken bij deze risico’s draagt bij aan ‘community veiligheid’. De tekst ‘community veiligheid’ van Movisie is inhoudelijk ook een aanrader voor de studenten.
Ethische dilemma's
Kort bespraken we ook haar lessons learned tav vertrouwen opbouwen met respondenten en zorgvuldigheid in data verzameling en verwerking. De ethische dilemma’s die er nu zijn mbt data opslag, verwerking en analyse waarbij bedrijven die in de VS gevestigd zijn, zoals META, betrokken zijn. Vanuit het oogpunt van privacy lijkt het wenselijk om op zoek te gaan naar alternatieven, maar het beleid van de HR is hier nog niet op aangepast.
Subgroepen
In de subgroep waar Leonie bij aansloot ging het gesprek over hoe jongeren te betrekken in het onderzoek. De projectleider van Change West sloot daar als persoon met ervaringskennis en als ervaren begeleider van jongeren bij aan. Hij vertelde over zijn eigen ervaringen als jongere: hoe hij in de problemen kwam, wat belangrijk was in het daar uit komen, en over hoe hij zijn eigen ervaringskennis succesvol gebruikt in zijn rol als begeleider van jongeren. Ook door de projectleider wordt genoemd naar jongeren toe gaan, aansluiten bij hun leefwereld, open zijn over jezelf en je eigen ervaringen, warme overdracht (met jongeren meegaan naar mensen die hen verder kunnen helpen e.d.), vertrouwen opbouwen, je richten op talenten, langdurig contact en zelf een groot netwerk opbouwen van scholen, werkgevers, hulpverleners e.d. De jongeren waar de projectleider mee werkt zijn vaak op straat te vinden, hun omgeving en hoe zij reageren op die omgeving voldoen wel aan een of meerdere van die risicofactoren uit het RNR raamwerk. Voor de studenten die deze jongeren (of hun ouders) willen raadplegen of actief willen betrekken in hun onderzoek geldt dat: onderzoeksactiviteiten moeten aansluiten bij de leefwereld van de jongeren en zij moeten er zelf ook iets aan hebben (kan ook plezier zijn); bij voorkeur aansluiten bij lopende activiteiten; via de projectleider en stagiairs kunnen de studenten in contact komen met jongeren tijdens de lopende activiteiten, en de projectleider kan hen ook meenemen naar bijvoorbeeld de jongerenwerker van Thuis in West. Studenten hebben zelf in de eerdere bijeenkomst al kennis gemaakt met de stagiairs, hebben hun gegevens, en zij hebben bijvoorbeeld zo ook al contact gekregen met een iemand van een jongerenorganisatie in Spangen.
Succesvolle aansluiting
Studenten ontvangen vandaag verschillende tips over hoe zij hun onderzoeksactiviteiten in de wijk succesvol kunnen laten aansluiten bij hun beoogde doelgroepen. Aansluiten op activiteiten die er al zijn en de ander, jezelf openstellen, eigen ervaringen inbrengen, je richten op talenten dragen allemaal bij aan het vertrouwen opbouwen en we hopen dat de ervaringen en kennis die vanmiddag gedeeld is door de studenten benut zal worden.