Langetermijnbeloop van fysiek functioneren, ervaren gezondheid en arbeidsparticipatie van volwassenen met cerebrale parese

Publicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie

J.L. Benner, S.R. Hilberink, T. Veenis, H.J. Stam, W.M.A. Slot,van der, M.E. Roebroeck | Artikel | Publicatiedatum: 01 februari 2018
Met een prevalentie van ongeveer 2 op de 1.000 levendgeborenen,1 is cerebrale parese (CP) binnen de kinderrevalidatie de meest geziene diagnosegroep, terwijl circa 75% van de mensen met CP ouder is dan 18 jaar. Van deze volwassenen is naar schatting 60% 40 jaar of ouder.2 Volwassenen met CP ervaren vaak een achteruitgang in lichamelijk functioneren en kunnen last krijgen van diverse secundaire klachten, waarbij pijn en vermoeidheid het meest voorkomen.3,4 Achteruitgang in mobiliteit (met name lopen) en zelfverzorging kan al op jongvolwassen leeftijd ontstaan.5,6 Evidence-based interventies om volwassenen met CP voor deze langetermijngevolgen te behandelen zijn nog niet voorhanden.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie