Veel bedrijven in de maakindustrie merken dat het steeds moeilijker wordt om te concurreren op onderscheidende productkwaliteit of de laagste prijs. Klanten worden steeds veeleisender, de markt transparanter en een onderscheidend concurrentievoordeel wordt daardoor steeds meer afhankelijk van de mate waarin het bedrijf tegemoet kan komen aan de wensen en behoeften van de klant. Met andere woorden: een goede kwaliteit tegen een acceptabele prijs zijn “disqualifiers” geworden; als je dat niet levert, doe je al helemaal niet meer mee.
Als maakbedrijf onderscheid je jezelf meer en meer door alles wat je rondom jouw product doet voor de klant om een zo effectief, efficiënt en prettig mogelijk gebruik van het product mogelijk te maken.
Deze trend naar meer tegemoetkomen (en denken vanuit) de behoefte van de klant wordt aangeduid met de term: servitization. Servitization is gedefinieerd als het proces dat een bedrijf doorloopt om de transitie te maken van een productgerichte focus naar een dienst-gerichte focus.
In deze cursus laten we zien wat servitization is, hoe je daarmee aan de slag kunt gaan en (met name) hoe het gebruik van digitale technologie een enorme “boost” kan geven aan servitization.