De digitale ecologie van 2030: leven, werken en leren in een digitale samenleving

Publicatie van Kenniscentrum Creating 010

A.F. Lier,van | Boekdeel | Publicatiedatum: 15 december 2020
In 2030 zullen, zo is de verwachting, circa 50 miljard apparaten in wereldwijde netwerken zijn verbonden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan smartphones, auto’s, televisies, productiemachines, koelkasten, windturbines, vliegtuigmotoren en medische implantaten. Gezamenlijk produceren deze ‘apparaten’ dan 175 zettabytes aan data en informatie. De onderling verbonden apparaten kunnen door middel van algoritmes en software en met behulp van data en informatie zelfstandig in deze netwerken communiceren en interacteren. Algoritmes, software en data vormen in gezamenlijkheid eveneens de basis voor de ontwikkeling en toepassing van Artificial Intelligence (AI). In gezamenlijkheid creëren onderling verbonden mensen, apparaten, algoritmes, software en data/informatie in de komende jaren een intelligent Europees digitaal ecosysteem. In de ontwikkeling en evolutie van dit digitale ecosysteem zullen bestaande door mensen uitgevoerde activiteiten en daarbij behorende kennis veranderen of verdwijnen. Nieuwe kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk om binnen de Europese digitale ecologie als mens te kunnen leven, werken en leren.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie