Menu Zoeken English

Casemanagement dementie

Publicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie
J. Lange, de, N. Ketelaar, M. Bemmel, van, C.H.M. Smits, J.S. Jukema | Rapport | Publicatiedatum: 01 januari 2015

Methodisch werken en positionering in de keten

Mensen met dementie en hun naasten zijn in veel gevallen gebaat bij ondersteuning en begeleiding door een casemanager. Voor hen zijn casemanagers een vast aanspreekpunt en belangrijk vertrouwenspersoon. Kenmerkend aan casemanagement dementie is dat persoonlijke begeleiding en trajectbegeleiding hand in hand gaan. Dit laatste betekent dat casemanagers ook veel samenwerken met andere professionals en informele netwerkleden. De kern van het werk van een casemanager is het ondersteunen van de zelfregie van de mensen met dementie en hun naasten. En dat vraagt nogal wat! Je bent niet alleen aanspreekpunt van de persoon met dementie en zijn mantelzorgers, maar ook die van de andere betrokken professionals. Je benadert het ziekteproces en de gevolgen daarvan voor de persoon met dementie zelf en andere betrokkenen.

Auteur(s)

Betrokken bij deze publicatie

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen