Clinical Decision Support Systems (CDSS) is een belangrijke tool voor zorgprofessionals en patiënten die helpt betere beslissingen te nemen. Hoewel CDSS niet nieuw is, hebben digitalisering in de zorg en andere nieuwe technologieën, zoals AI, CDSS ingrijpend veranderd. AI-gedreven CDSS (AI-CDSS) kan de zorg optimaliseren en tevens de kwaliteit daarvan verbeteren. Met name bieden ze de mogelijkheid om de gezamenlijke besluitvorming te bevorderen en om de autonomie en regie van patiënten te versterken.
Het ontwerpen en toepassen van AI-CDSS is evenwel niet simpel. Het gezondheidssysteem is complex, en elke patiënt is uniek, maar maakt tegelijkertijd deel uit van een patiëntengroep en de maatschappij. AI-CDSS moet technisch robuust zijn, voldoen aan ethische criteria en in overeenstemming zijn met wet- en regelgeving (rechtmatig). AI wordt gezien als betrouwbaar als het aan deze drie eigenschappen voldoet (robuustheid, ethisch en rechtmatigheid).
Betrouwbaarheid van AI wordt gezien als een voorwaarde om deze systemen verantwoord in onze maatschappij toe te kunnen passen.
Hier stellen we voor om een interdisciplinaire aanpak toe te passen om de ethische en juridische uitdagingen van AI-CDSS in kaart te brengen en praktisch hanteerbare antwoorden te formuleren. Concreet richten wij ons op het verbeteren van de arts-patiëntrelatie door het faciliteren van het gezamenlijke besluitvormingsproces. Dit wordt gedaan in het kader van een casus: het Clinical DECIsion support system voor het carDiovasculaire risico managEment in de eerstelijnsgezondheidszorg (DECIDE).