Menu English

Makerlab

Publicatiedatum: 01 februari 2022

Met makerlabs bevorderen bibliotheken de digitale geletterdheid in de bevolking. In het project makerlab trachten wij met de bibliotheken erachter te komen, wat zij nodig hebben om maakactiviteiten te faciliteren en te begeleiden, hoe zij minimaal structuur kunnen geven aan het nodige creatieve chaos in een makerlab, en hoe zij het best nieuwe doelgroepen kunnen bereiken. Daarvoor gebruiken wij onder meer methoden uit de visuele etnografie.

Toon:

Een ‘Leven Lang Ontwikkelen’ is een van de drie grote maatschappelijke opgaven die centraal staan in het Bibliotheekconvenant. In de Kennisagenda voor Openbare Bibliotheken is deze opgave uitgewerkt in de vraag hoe de bibliotheek zich kan ontwikkelen als een open centrum voor leren, maken en co-creatie. De opkomst van makerplaatsen in bibliotheken werpt nieuw licht op deze vraag.

Makerplaatsen ondersteunen de stap naar nieuwe manieren van leren en persoonlijke ontwikkeling. Met hun gespreide netwerk van vestigingen kunnen bibliotheken een belangrijke rol spelen in de omslag naar een brede maatschappelijk-educatieve voorziening die tegemoet komt aan veranderende behoeften in de lokale samenleving. Binnen makerplaatsen gaat het om ‘making’ als een manier van leren die een waaier aan competenties aanspreekt en die mensen met elkaar verbindt.

Geletterdheid is altijd verbonden geweest met technologie (de pen, de drukpers, de computer), maar het gaat niet om de technologie maar om de elementen van geletterdheid. Met makerplaatsen kunnen bibliotheken de huidige nadruk op talige en digitale geletterdheid verbreden met de overige vaardigheden die deel uitmaken van geletterdheid, zoals culturele, kritische, creatieve en burgerschapsvaardigheden. Daarmee zijn ze beter in staat om burgers, samenleving en het instituut bibliotheek toe te rusten en op de uitdagingen van de 21e eeuw.

Een makerplaats is een publiek toegankelijke creatieve doe-het -zelf ruimte waar mensen kunnen samenkomen om te creëren, uit te vinden en te leren. Makerplaatsen zijn een katalysator in de transformatie van bibliotheken van opslagplaats van kennis naar de bibliotheek als een informele zone voor actieve participatie en kenniscreatie. Ze sluiten aan op de natuurlijke behoefte van mensen om iets te creëren. In de context van een leven lang ontwikkelen zijn bibliotheken de aangewezen plek om levenslange nieuwsgierigheid te voeden. Binnen bibliotheken staat de persoonlijke ontwikkeling niet op zichzelf, maar ontstaat er ook een verbinding met de lokale context.
Het project richt zich de komende twee jaar op de (her)inrichting van makerplaatsen in een aantal bibliotheken als pilots op basis van een ontwerpend onderzoek binnen de ruimtelijke inrichting en inhoudelijke programmering. Makerplaats als concept kan als katalysator dienen in de transformatie van bibliotheken van een kennisopslagplaats naar een bibliotheek als een informele zone voor actieve participatie en kenniscreatie.