Rotterdam maakt deel uit van een van de meest uitdagende stad-regio's in Europa voor duurzame mobiliteit en het testen van nieuwe slimme voertuigoplossingen. De grote stad met zijn wereldhaven is een knoop van alle soorten mobiliteit voor personen en goederen over de weg, het water en in de lucht. De ambitie van deze zogenaamde Clean Tech Delta is om zijn luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van koolstofdioxide drastisch te verminderen. Het Rotterdam Climate Initiative richt zich op een met 50% verminderde uitstoot van kooldioxide in het jaar 2025 ten opzichte van 1990. In de praktijk betekent dit een verlaging van het huidige niveau met meer dan 60%.
Duurzame Mobiliteit wordt gezien als een belangrijk antwoord op deze uitdaging en relatief veel elektrische voertuigen zijn geïntroduceerd op de wegen van Rotterdam in de afgelopen jaren, vooral, 'time-sharing' auto's, kleine en grote bussen (zie figuur 2) en bedrijfsvoertuigen zoals vuilniswagens (zie figuur 3). Deze voertuigen en mobiliteitconcepten in de praktijk zijn het onderwerp van het praktijkgericht onderzoek programma eMobility-Lab. eMobility-Lab worden gestuurd door een consortium van geïnteresseerde bedrijven en beleidsmakers. Samen met de Hogeschool Rotterdam hebben ze de prioriteiten van de vier jaar onderzoeksprogramma gedefinieerd. De eerste resultaten van het onderzoek gaan over vier belangrijke thema's voor elektrische voertuigen in de praktijk: regeneratief remmen, veiligheid, kosten en onderhoudsgemak. Het meeste onderzoek is gedaan op het gebied van testen en is gevalideerd in de gloednieuwe onderzoekscentrum van de Hogeschool Rotterdam op de RDM Campus (zie figuur 4). De unieke tests voor regeneratief remmen en modellering, de Safety-analyses, het kostenmodel en service handleiding die voortvloeien uit het onderzoek geven een antwoord op de vragen van efficiëntie, veiligheid, kosten en onderhoud van de praktijk van elektrische voertuigen op de weg.
Figuur 2
Figuur 3
Figuur 4