Menu
    English

    Online cursus Digital Servitization

    Van dromen naar doen: businessmodel innovatie in zes fasen

    Welkom bij de online cursus Digital Servitization. In slechts zes lessen begeleiden we je naar een routekaart voor een toekomstbestendig businessmodel voor digitale diensten.

    Deze praktische cursus is gebaseerd op onze eerdere onderzoeken Get Smart en Industry4.0. Tussen 2018 en 2023 onderzochten we hoe mkb-bedrijven in de maakindustrie hun innovatievermogen kunnen vergroten én inzetten voor digitale dienstverlening. De inzichten uit deze onderzoeken hebben we gebundeld in een helder fasenmodel voor businessmodelinnovatie.

    In deze introductievideo maak je kennis met het raamwerk dat als rode draad door de hele cursus loopt. We nemen je stap voor stap door de fasen heen, zodat je inzicht krijgt in de theorie. Bij iedere les hoort ook een werkboek, waarin je direct aan de slag gaat met je eigen bedrijf. Zo vertaal je theorie moeiteloos naar de praktijk, namelijk je eigen bedrijf.

    Of je nu werkt aan je strategie, je klantwaarde, je processen of je leer- en groeiperspectief – deze cursus helpt je om stap voor stap te bouwen aan een servitization-strategie. We nemen je mee – van droom tot doen.

    Overzicht van de online cursus Digital Servitization

    In zes stappen naar businessmodel innovatie

    Les 1 | Doorgronden

    In deze les leggen we de basis. Wat is digital servitization eigenlijk? En – minstens zo belangrijk – is het relevant genoeg voor jouw organisatie om ermee aan de slag te gaan?

    We starten met het doorgronden van het begrip servitization. Want service verlenen is niet hetzelfde als een dienstgerichte strategie voeren. Bij servitization draait het om het verschuiven van een productgerichte focus naar het ondersteunen van klantprocessen en het creëren van waarde voor de gebruiker. Het vraagt om een andere manier van denken én werken.

    Je ontwikkelt nieuwe klantrelaties, een aangepast businessmodel en een andere interne organisatie. De voordelen zijn groot: omzetgroei via servicecontracten, meer klantloyaliteit, stabielere inkomsten, productinnovatie, én een duurzamer bedrijfsmodel dat klaar is voor de circulaire economie.

    Klaar om de eerste stap te zetten?

     

    Les 1: doorgronden

    Les 2 | Dromen

    Tekst tekst tekst

    Les 3 | Doel bepalen

    Les 4 | Denken

    Les 5 | Durven

    Les 6 | Doen

    Inloggen