Menu
    English

    Online cursus Digital Servitization

    Van dromen naar doen: businessmodel innovatie in zes fasen

    Welkom bij de online cursus Digital Servitization. In slechts zes lessen begeleiden we je naar een routekaart voor een toekomstbestendig businessmodel voor digitale diensten.

    Deze praktische cursus is gebaseerd op onze eerdere onderzoeken Get Smart en Industry4.0. Tussen 2018 en 2023 onderzochten we hoe mkb-bedrijven in de maakindustrie hun innovatievermogen kunnen vergroten én inzetten voor digitale dienstverlening. De inzichten uit deze onderzoeken hebben we gebundeld in een helder fasenmodel voor businessmodelinnovatie.

    In deze introductievideo maak je kennis met het raamwerk dat als rode draad door de hele cursus loopt. We nemen je stap voor stap door de fasen heen, zodat je inzicht krijgt in de theorie. Bij iedere les hoort ook een werkboek, waarin je direct aan de slag gaat met je eigen bedrijf. Zo vertaal je theorie moeiteloos naar de praktijk, namelijk je eigen bedrijf.

    Of je nu werkt aan je strategie, je klantwaarde, je processen of je leer- en groeiperspectief – deze cursus helpt je om stap voor stap te bouwen aan een servitization-strategie. We nemen je mee – van droom tot doen.

    Overzicht van de online cursus Digital Servitization

    In zes stappen naar businessmodel innovatie

    Les 1 | Doorgronden

    In deze les leggen we de basis. Wat is digital servitization eigenlijk? En – minstens zo belangrijk – is het relevant genoeg voor jouw organisatie om ermee aan de slag te gaan?

    Maak kennis met de vele voordelen van een digital servitization businessmodel. Je krijgt inzicht in wat digitale technologie kan betekenen voor jouw klantwaarde. Zo maak je een weloverwogen keuze om met digital servitization aan de slag te gaan.

    Klaar om de eerste stap te maken?   

    Naar les 1: doorgronden

    Les 2 | Dromen

    Nu helder is wat servitization is en welke voordelen het biedt, gaan we aan de slag met het formuleren van een ambitie. De stip op de horizon. Deze les helpt je die ambitie scherp te stellen én te vertalen naar haalbare, motiverende stappen.

    We maken gebruik van het servitization groeimodel, met vier rollen die bedrijven kunnen aannemen. Welke rol past bij jouw bedrijf? En hoe ver durf je te dromen?

    Via het werkboek verken je de eigen Digital Servitization Ambitie. Je bepaalt de huidige positie van je bedrijf, kiest een groeipad en formuleert drie haalbare tussendoelen. Dit vormt de basis voor het strategisch gesprek binnen je organisatie.

    Naar les 2: dromen

    Les 3 | Doel bepalen

    In deze derde les vertalen we de ambitie naar een concrete klantbelofte. Waar zit de klant écht op te wachten? Een passende waardepropositie is namelijk de volgende stap richting een succesvol digital servitization businessmodel.

    We brengen dat in kaart met het Value Proposition Canvas van Strategyzer. Daarnaast leer je werken met Testkaarten. Daarmee toets je aannames over klantbehoeften, voorkom je dure missers en bouw je aan een waardepropositie die echt impact maakt.

    Naar les 3: doel bepalen

    Les 4 | Denken

    Nu je weet wat je klanten nodig hebben en welke waarde je kunt bieden, wordt het tijd om dit uit te werken in het businessmodel. Je bent op zoek naar een Businessmodel Fit, een naadloze aansluiting. Via het het Business Model Canvas van Strategyzer nemen we alle negen bouwstenen van een succesvol businessmodel onder de loep.

    Daarnaast leer je data de motor kan zijn achter een succesvol digital servitization businessmodel, en hoe dat aansluit bij de praktijk. Want digitale technologie maakt het mogelijk om niet alleen producten, maar vooral processen en zelfs klantrelaties te monitoren en verbeteren.

    Naar les 4: denken

    Les 5 | Durven

    Je hebt een solide businessmodel gebouwd. Maar is je bedrijf écht klaar om dit in de praktijk te brengen? Heb je de juiste mensen, middelen en partners aan boord? En: voelt iedereen zich betrokken?

    Je leert hoe je het nieuwe model test via een kleinschalig experiment. Op basis van de Lean Startup Methode werk je toe naar een proof of concept. Als er ontbrekende factoren zijn, leer je die vertalen naar leer- en groeiprojecten. Zo leer je bouwen aan vertrouwen en betrokkenheid, binnen én buiten de organisatie.

    Naar les 5: durven

    Les 6 | Doen

    In vijf stappen ben je naar een nieuw businessmodel gegaan en heb je vertrouwen en betrokkenheid gecreëerd bij de interne en externe stakeholders. Tijd voor implementatie van het nieuwe businessmodel

    Het invoeren van een digital servitization businessmodel vraagt méér dan een goed plan. Daarom gaan we aan de slag met drie instrumenten: de Strategy Map, de Balanced Scorecard en de Roadmap. Je leert hoe je ontwikkel- en veranderprojecten structureert, hoe je doelen op elkaar afstemt, en hoe je voorkomt dat verandering strandt in goede bedoelingen. 

    Naar les 6: doen

    De online cursus over digital servitization is gemaakt in opdracht van DigitalZH. DigitalZH is een initiatief van InnovationQuarter en TU Delft en is mede gefinancierd door de Europese Unie, het Ministerie van Economische Zaken en de Provincie Zuid-Holland. Digitalzh .

     

    Inloggen