Soft Control Scan en Adviestool Soft Controls voor de mkb-accountant gelanceerd op NBA website

Soft controls in het mkb

30 juni 2020

Kenniscentrum Business Innovation heeft in opdracht van NEMACC een adviestool ontwikkeld die de mkb-accountant kan gebruiken om haar klanten te adviseren over soft controls. Afgelopen week zijn het rapport en de adviestool gelanceerd op de website van het NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants).

Soft controls in het mkb

Ondernemers in het mkb richten zich met vragen over soft controls steeds vaker tot de account, die zij als waardevolle adviseur beschouwen. Reden voor NEMACC, het kenniscentrum van de NBA en de Erasmus Universiteit Rotterdam, en Kriton, een organisatieadviesbureau dat gericht is op de prestatieverbetering van accountantskantoren, om een onderzoek te starten naar dit onderwerp. De mkb-ondernemers zijn zich ervan bewust dat zij met soft controls aan de slag moeten. De vraag is alleen: hoe?

Het NEMACC-onderzoek heeft de mkb-accountant concrete handvatten gegeven om soft controls als instrument in te zetten in haar of zijn adviespraktijk voor de mkb-ondernemer. Hiermee kan de mkb-accountant de mkb-ondernemer inzicht geven in de wenselijkheid, de toepassing en de verbeterde werking van soft controls. Het verkregen inzicht helpt bij het realiseren van doelen en het verbeteren van bedrijfsprestaties van de mkb-onderneming.

Rapport en de adviestool

Het onderzoek heeft de mkb-accountant een handzame brochure opgeleverd met daarin quick scan vragen, themakaarten en een stappenplan die de bovenstaande vragen helpen te beantwoorden.

De brochure gaat vergezeld van een rapport, met daarin achtergrondinformatie en een nadere toelichting bij de tools. Verder kan de mkb-accountant voor zijn adviespraktijk gebruik maken van de in een eerder onderzoek ontwikkelde Soft Control Scan.

Toegang tot de Soft Control Scan voor de mkb-accountant

Op de openbare website van NBA zijn de brochure en het rapport zijn beschikbaar. Via het beveiligde mijnnba.nl kan de mkb-accountant toegang krijgen tot de Soft Control Scan.

Soft Control Scan

De Soft Control Scan is tot stand gekomen in een eerder onderzoek van het Kenniscentrum Business Innovation van de Hogeschool Rotterdam in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam. Dit eerder onderzoek was mede mogelijk gemaakt door Regie-orgaan SIA (Raak mkb subsidie).

Meer over de Soft Control Scan