Pamela heeft de bacheloropleiding Fysiotherapie en masters Gezondheidswetenschappen, Fysiotherapiewetenschappen, Onderwijskunde en Onderwijsmanagement afgerond. Zij is gepromoveerd op affectieve leerervaringen.
Promotieonderzoek
Pamela promoveerde in 2023 aan de Universiteit van Amsterdam. Haar proefschrift beschrijft de ontwerpkenmerken van affectieve leerervaringen die studenten voorbereiden op professionele situaties waarin sprake is van een waardenconflict. De affectieve leerervaringen – waarin affect zowel een innerlijk, privé-aspect als een uiterlijk, publiek aspect heeft – moedigen studenten aan om zich te concentreren op hun eigen persoonlijke gevoelens en waarden, en om deel te nemen aan affectieve interacties waarin ze met anderen delen wat ze voelen. Hogeschoolcurricula bieden momenteel affectieve leerervaringen over waardeconflicten vanuit een voornamelijk cognitivistisch perspectief, waarbij gevoelens objectief en extern worden besproken in relatie tot het waardeconflict zelf. Door studenten bewust te maken van hun eigen gevoelens met betrekking tot een waardeconflict, kunnen ze bewust affectief betrokken raken bij waardeconflicten die ze later in hun beroepspraktijk kunnen tegenkomen.