Marlies van der Wee werkt als hoofddocent Pedagogiek & Didactiek bij het Instituut voor de Gebouwde Omgeving. Vanuit een thuisbasis bij de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling is zij betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van discipline overstijgend opgave gericht onderwijs (DOO) en de leerlijn persoonlijke en professionele ontwikkeling (PPO).
Onderzoek
Naast haar werk als docent doet Marlies promotieonderzoek naar het potentieel (en de uitdagingen) van onderwijs in living labs, dat wil zeggen leeromgevingen in de stad waar studenten samen met maatschappelijke partners werken aan lokale duurzaamheidsvraagstukken. Als onderzoeker is zij verbonden aan het onderzoekscluster Duurzame Stedelijke Delta van COE HRtech en (als externe PhD-kandidaat) aan de onderzoeksgroep Education & Learning Sciences van Wageningen University & Research.
Nieuwe inzichten
Marlies ervaart dat ze door het doen van onderzoek nieuwe inzichten over onderwijs ontwikkelt en tegelijkertijd haar eigen onderwijspraktijk inspireert. Onderzoek is voor haar een heel mooie manier om continu te blijven leren hoe onderwijs betekenisvol kan worden, zijn en blijven voor studenten en voor de samenleving. Zij trekt daarom graag op met collega’s die ook onderzoek doen naar hun eigen onderwijspraktijk, om samen te leren en te verkennen hoe nieuwe inzichten breder kunnen worden gedeeld.