Meer informatie
Natasja RietveldNatasja Rietveld (1973) is socioloog en studeerde in 1996 af aan de Hogeschool den Bosch, opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en in 2001 aan de Universiteit van Tilburg, waar zij de opleidingen Toegepaste Ethiek en Sociologie volgde. In 2004 startte zij een promotieonderzoek waarop zij in 2009 promoveerde aan dezelfde universiteit. Haar dissertatie gaat over schuld- en schaamtebeleving van veteranen van vredesmissies. Daarnaast werkte zij op het Veteraneninstituut als interviewer voor het Oral History Project Nederlandse Veteranen (IPNV). Samen met haar collega’s interviewde zij rond 1000 veteranen van oorlogs- en vredesmissies, vanaf WOII. Sinds 2010 heeft zij verschillende onderzoeksprojecten uitgevoerd, met name in samenwerking met de Nederlandse Defensie Academie en Politieacademie over werk-gerelateerde geestelijke gezondheidsproblemen van militairen en politiemensen en de impact van tragische morele dilemma’s. In oktober 2021 publiceerde zij een Research Paper over Equine Assisted Interventions voor politie- en militaire veteranen. Haar laatste onderzoek rondde zij in februari 2024 af en betrof een postdoconderzoek onder pas gediplomeerde verpleegkundigen en politiemensen en beschermende factoren voor een goede landing in de beroepspraktijk en duurzaam gezonde inzetbaarheid. Haar publicaties zijn te vinden op www.natasja-rietveld.com.
Sinds begin 2016 werkt zij als hogeschooldocent voor de opleiding Human Resource Management, aan de Hogeschool Rotterdam, waar zij onderwijs ontwikkeld en verzorgt over Welzijn en Vitaliteit in de beroepspraktijk, in onderzoekvaardigheden en studenten begeleidt bij hun afstudeerproject. In het bijzonder betreft dit studenten met een studieachterstand, die naast begeleiding coaching nodig hebben.
Natasja Rietveld is als docent-onderzoeker betrokken bij het lectoraat Bedrijfsethiek en Finance & Business Innovation. Zij ontwikkelt op basis van lopende projecten (Morele beraden en Moresprudentie en Het mkb met soft controls in control) en in samenwerking met de lectoren en onderzoekers contextrijk onderwijs en draagt hiermee zorg voor een continue verbinding tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk.
Natasja Rietveld is als hogeschooldocent betrokken bij de opleiding HRM, waar zij het programma Welzijn en Vitaliteit heeft ontwikkeld en verzorgt, mentor is en afstudeerders begeleid. Daarnaast maakt zij deel uit van de curriculumcommissie van de opleiding HRM. En is zij ook betrokken bij de Minor Arbeid Gezondheid en Welzijn.