Over de docent-onderzoeker
Na een afgeronde Bachelor Mode & Patroontekenen (ESMOD Paris) en een Master of Social Entrepreneurship (Hult International Business School, San Francisco) heeft Fernando ervaring opgedaan in de internationale mode-industrie, onder meer als ontwerper, patroontekenaar en freelancer voor merken als Peet Dullaert, Zalon by Zalando en Condé Nast. Zijn interesse in duurzame innovatie en consumentengedrag bracht hem vervolgens naar het onderwijs en praktijkgericht onderzoek.
Momenteel is Fernando als docent-onderzoeker verbonden aan het Kenniscentrum Business Innovation, waar hij zich richt op de Nationale Kledingkast Audit, een onderzoek binnen het lectoraat Gedrag voor Circulaire Transities.
Onderzoeksdoelen
- Ontwikkelen van een nationale database over de kleding in onze kledingkast.
- Het monitoren van de voortgang van de nationale doelstellingen voor duurzame materialen, hergebruik en recycling op microniveau.
- Het ontwikkelen en testen van gedragsinterventies op basis van de inzichten.
- Bewustwording en herwaardering van kleding door de deelnemers.
Fernando verbindt onderzoek en onderwijs door zijn werk aan de Nationale Kledingkast Audit te koppelen aan het DOO-semester Fighting Fast Consumption, waarin studenten circulair consumentengedrag onderzoeken en beïnvloeden. Binnen de opleiding Marketing of Social Business en het keuzevak Mode Met Mate vertaalt hij onderzoeksinzichten naar onderwijsmodules over duurzame mode en gedragsverandering.