Menu
English

Rotterdams economisch beroepsonderwijs samen met beroepspraktijk naar betere aansluiting arbeidsmarkt

Conferentie 16 november terugkijken

17 november 2020

Is het nog aantrekkelijk om te kiezen voor een economische beroepsopleiding? Hoogleraar Didier Fouarge vindt van wel: “Volg je hart, maar met verstand”, zegt hij tijdens een conferentie over de aansluiting van het economisch beroepsonderwijs op de snel veranderende behoeften van de arbeidsmarkt.

Tijdens de online conferentie op maandag 16 november j.l., georganiseerd door de samenwerkende onderwijsinstellingen voor mbo en hbo in de regio - Albeda, Inholland, Zadkine en Hogeschool Rotterdam - was deze aansluiting het centrale thema. Een disbalans tussen wat de beroepsopleidingen bieden en de vraag vanuit de arbeidsmarkt deed de gezamenlijke scholen besluiten advies te zoeken bij een onafhankelijke denktank. Bestuurders Zakia Guernina van Hogeschool Rotterdam en Ron Kooren van Albeda presenteerden de uitdagingen en adviezen die de scholen eerder dit jaar van de denktank ontvingen. 

Nieuwe, eigentijdse onderwijsvormen

Het manifest van de denktank heet ‘Vrije Zones’, naar het voorstel om zones in te richten waarbinnen grensoverschrijdende samenwerkingen mogelijk zijn, zowel binnen en tussen de roc’s en hogescholen als met de beroepspraktijk. Een regionale samenwerking biedt kansen om te komen tot nieuwe, eigentijdse onderwijsvormen met crossovers tussen opleidingen in de domeinen economie, zorg, techniek en ict.  Het betrekken van het bedrijfsleven en organisaties bij het vormgeven van het onderwijs leidt naar verwachting tot een grote win-win. 

Minister zegt regelruimte toe

De digitale conferentie werd geleid door dagvoorzitter Jet de Ranitz en bood vanuit verschillende invalshoeken een perspectief op de toekomst van het economisch onderwijs in de regio Rotterdam. OCW-minister Ingrid van Engelshoven toonde zich enthousiast over het initiatief en gaf aan dat zij de regelruimte die nodig is om de zones te realiseren zal faciliteren. Naast de vraag hoe het economisch beroepsonderwijs beter kan worden ingericht was er ook aandacht voor de kwantitatieve component. Want, hoe moeten bestuurders cijfers en arbeidsmarktprognoses interpreteren? Is het toekomstperspectief voor het economisch domein minder rooskleurig omdat er teveel studenten voor deze richting kiezen?  Bestuurder Ron Bormans vroeg het aan Didier Fouarge van het ROA. In zijn antwoord legde Fouarge een nadruk op het belang van de relatie tussen kwantiteit en inhoudelijke kwaliteit en het geven van een betere voorlichting over het arbeidsmarktperspectief bij de keuze van een (vervolg)studie.

Meer informatie over de samenwerking, de denktank en het manifest is te vinden op deze pagina

Conferentie gemist? Bekijk de digitale registratie